Fiat heeft de prijzen van de nieuwe Fiat Grande Panda Electric bekendgemaakt. Dat er een elektrische Fiat Panda zou komen, verbaasde niemand. De prijs wellicht wel. In een overzichtelijk schema tonen we alle prijzen en geven we uitleg over de verschillende varianten.

Gratis korting

We hebben het er al eerder over gehad: de SEPP-subsidie. Dit is een subsidie die de overheid je geeft als je een auto koopt onder een bepaalde prijs. Zie het als een soort bedankje van de overheid, omdat je bij het kopen van een nieuwe auto aan de ijsberen hebt gedacht.

Voor deze subsidie moet je nieuwe (of tweedehands) auto natuurlijk aan een aantal voorwaarden voldoen. De catalogusprijs moet tussen de €12.000 en €45.000 liggen. Daarnaast moet de auto minimaal 120 kilometer kunnen rijden. Waarom je minder zou willen rijden, weten wij ook niet. Voldoet je auto aan die eisen, dan kun je als particulier €2.950,- subsidie ontvangen. Oftewel, gratis korting dus, met dank aan ome overheid. Let wel op: deze subsidie is niet lang meer van kracht. Vanaf 2025 zul je dus gewoon de €25.990 moeten betalen.

Niet enorm klein, wel de kleinste in het segment te zijn.

RED of La Primera?

En nu de reden waarom mensen daadwerkelijk geklikt zullen hebben: de Fiat Grande Panda Electric. Met een vanafprijs van €25.990,- valt dit model netjes binnen de subsidiegrens. Daardoor kost hij dus eigenlijk maar €23.040,-. Voor nu dan…

Er zijn tegenwoordig een aantal elektrische auto’s verkrijgbaar onder de €25.000,-, zoals de Dacia Spring, een elektrische Renault Twingo of de Hyundai Inster. Die Hyundai kan nog wel eens de grote concurrent van de Grande Panda electric worden. Vergelijkbaar qua rijbereik, vermogen maar ook op het gebied van uitrusting. De Fiat moet het doen met een 44 kWh accupakket, waarmee Fiat een maximaal elektrisch bereik van 320 km claimt. Of het kleine autootje dat bereik ook echt haalt, zullen we nog moeten ervaren.

Te verkrijgen in twee smaken, er is de RED. Die kan gezien worden als de instapper. Als je wat meer Grande in je Panda wil is er ook de La Primera. De RED krijgt dingen als Airco, elektrische ramen voor -en achter. Verder biedt de auto draadloze connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto. Het infotainmentsysteem beschikt over een 10,25-inch scherm. Voorin zijn standaard twee USB-C-aansluitingen aanwezig.

De duurdere “La Primera”-uitvoering heeft ook twee USB-C aansluitingen achterin. Deze uitvoering biedt daarnaast onder andere: een achteruitrijcamera, en parkeersensoren op de voorbumper, automatische airconditioning, 17-inch lichtmetalen velgen en een draadloos oplaadpad voor je telefoon. Gewoon wat meer luxe dus. Mag ook wel voor €3000,- meer.

Wat de concurrentie sowieso niet heeft, is een geïntegreerde oplaadkabel. Geen gedoe met losse kabels dus. Je hebt de kabel altijd bij de hand – of eigenlijk in de grille – en hij ligt niet in de modder, waardoor je interieur en handen schoon blijven bij het opbergen ervan.

Geïntegreerde laadkabel is een simpel maar slim idee.

Technisch gezien

Zoals eerder vermeld, beschikt de Grande Panda Electric over een 44 kWh accupakket, goed voor een geclaimd bereik van 320 km. De elektromotor levert 113 pk, wat betekent dat de auto in 11 seconden van 0 naar 100 km/h kan accelereren. De topsnelheid is 132 km/h, dus echt lange ritten op hoge snelheid zul je er niet mee maken. Daar is de Panda dan ook niet voor bedoeld.

Ondanks het compacte formaat van 3,99 meter, claimt Fiat dat er plek is voor vijf personen. Of het hierbij om volwassenen of kinderen gaat, is niet helemaal duidelijk. Het ontwerp zou een knipoog naar de originele Panda uit de jaren 80 moeten zijn. We willen graag snappen wat ze bedoelen. Toch denken we dat, ondanks de vele rechte platen in de carrosserie er teveel vloeiende lijnen in zitten. De originele panda kon door een kind ontworpen zijn. In veel gevallen is het nog steeds hoe een kind een auto tekent. Desondanks is het ontwerp -net zoals het origineel- charmant, bijna schattig te noemen.

Alle prijzen op een rij

Onderstaand schema toont de uitvoeringen en prijzen van de nieuwe Fiat Grande Panda Electric. Zodra de Belgische prijzen bekend zijn, voegen we die er uiteraard aan toe.

UitvoeringMotor en accuPrijs NederlandSEPP-subsidie prijsPrijs België
RED113pk, 44kWh-accu€25.990€23.040Nog niet bekend
La Primera113 pk, 44kWh-accu€28.990€26.040Nog niet bekend
Styling is een moderne knipoog naar de Panda uit de jaren 80.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *