Elektrische auto’s veroveren de wereld, landen kondigen aan geen auto’s op fossiele brandstoffen meer te willen en autobouwers investeren miljarden in de transitie naar elektrisch rijden. Alle autobouwers? Nee hoor. Het Amerikaanse Dodge interesseert zich niet in elektrische auto’s. Hun focus ligt uitsluitend op dikke auto’s met een grote V8 en veel pk.
Hybride? Hemi!
In het modellenoverzicht van Dodge, onderdeel van Fiat-Chrysler (FCA), is geen elektrische auto te vinden. Zelfs naar een hybride model kun je blijven zoeken. Een grote sedan, een sportauto, SUV’s en een MPV: daar kun je uit kiezen sinds de pick-ups onder het eigen merk RAM verkocht worden. De beschikbare brandstof: benzine.
Daar waar de rest van de wereld richting milieuvriendelijkere opties beweegt, gaat Dodge precies de andere kant op. Het merk zet volledig in op het ouderwetse speelgoed: grotere motoren en meer pk. Alleen een V8 Hemi voldoet onder de motorkap.
Hellcat en gekker
Uiteraard vinden we de V8 Hemi terug in de Dodge Challenger. De derde generatie van deze sportwagen gaat al mee sinds 2008, maar ondanks dat hij in die 12 jaar bijna niks veranderd is, blijft hij mateloos populair. Wat wel verandert: hij wordt steeds extremer. Afgelopen jaren is de hoeveelheid paardekrachten ruim verdubbeld.
In het begin stond er boven de normale Dodge Challenger met 250pk alleen de R/T met een 375pk sterke Hemi V8. Snel kwam daar de SRT8 nog bij, die in de loop van de jaren van 425pk naar 470pk ging. In 2015 ging de SRT8 over in de SRT392 en begon Dodge zijn eigen pk-oorlog met de SRT Hellcat. Deze Hellcat, uitgerust met een 6,2-liter Hemi V8 produceerde niet minder dan 707pk.
Maar dit was niet genoeg voor Dodge. In 2018 volgde de Dodge Challenger SRT Hellcat Demon, een widebody-variant van de Hellcat. Door de toevoeging van een supercharger produceert deze niet minder dan 808pk.
De Demon was slechts een limited edition, maar hij werd opgevolgd door de SRT Hellcat Redeye met 797pk. Ietsje minder dus, maar of die 11pk echt verschil maakt bij deze getallen, valt te bezien. Uiteraard is ook de Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye niet gek genoeg, dus is er vanaf 2021 een widebody-variant te bestellen.
Dodge Durango SRT Hellcat
Maar volgens Dodge zijn zulke aantallen paardekrachten niet voorbehouden aan sportwagens. Ook de andere modellen moeten er aan geloven. De Dodge Charger, de vierdeurs sedan met ooit ‘slechts’ 250pk, onderging dezelfde metamorfose als de Challenger. Het resultaat: de Dodge Charger SRT Hellcat Redeye, een widebody sedan met 797pk.
Dodge gelooft dat iedereen meer pk wil. Zodoende was ook hun SUV niet veilig. Waarom zou een fullsize SUV geen V8 met supercharger kunnen hebben? Waarom zou je het je kinderen aandoen om ze naar school te brengen met een auto met minder dan 700pk? Dat is bijna kindermishandeling!
Vanaf 2021 kunnen Amerikanen daarom de Dodge Durango SRT Hellcat bestellen, een SUV met 710pk. Een volbloed race-auto voor de openbare weg, maar dan met drie volledige zitrijen. Nu weet je tenminste zeker dat het voetbalteam op tijd bij de wedstrijd is. Zolang je niet moet tanken, natuurlijk.
Toekomstbestendig
Dodge gaat dus volledig voor de adrenalinekick. Men is zo overtuigd van hun strategie, dat de overgebleven normale modellen, de Journey SUV en de Grand Caravan MPV, vanaf volgend jaar niet meer te krijgen zijn. Een sportwagen, een sedan en een SUV, allemaal met meer dan 700pk: dat is het wagenpark van Dodge in 2021.
Hoe lang Dodge dit vol denkt te houden, is onbekend. Wat moederbedrijf FCA er van vindt, weten we ook niet. Tim Kuchinski, de baas van Dodge, zei onlangs totaal geen interesse te hebben in elektrische auto’s. Volgens hem gaan klanten die een sportauto willen pas elektrisch rijden als elektrische supersportwagens betaalbaar worden. Tot die tijd staat Dodge klaar om deze klanten met plezier een benzineslurper te verkopen.