Het Nederlandse familiebedrijf Donkervoort blijft altijd de aandacht trekken van autoliefhebbers. Er hangt iets mysterieus rond dit oer-Hollandse merk. Ze begonnen in 1978 in Lelystad met de productie van een sportauto en zijn nog steeds actief. 45 jaar nadat de eerste Donkervoort de fabriek heeft verlaten is het tijd voor de F22. Het is zelfs mogelijk om deze helemaal ‘naakt’ te bestellen.
Voorgangers
Natuurlijk is dit niet het eerste model van Donkervoort, de F22 volgt namelijk de D8 GTO op. Deze is de afgelopen tien jaar leverbaar geweest in verschillende uitvoeringen. Het eerste model Donkervoort is de S7 uit 1978, gekenmerkt door de reserveband op de achterkant en zijn grote, ronde koplampen. Met de 1.6-liter Ford motor kon deze eerste Donkervoort een sprintje trekken van 0 naar 100 km/u in 7 seconden. Best imposant voor een auto uit die tijd! Het gewicht van 525 kilogram zal één van de voornaamste redenen zijn waarom deze tweezitter zo lekker van zijn plek komt.
Door de jaren heen is er technisch natuurlijk veel verandert. De ronde koplampen hebben plaatsgemaakt voor LED-koplampen, er zijn allerlei snufjes bijgekomen en motorisch zijn er enorme stappen gezet. Desalniettemin blijft een Donkervoort herkenbaar aan zijn vormen en uitstraling. Het is een collectors item en natuurlijk een speelse auto om de Nederlandse wegen mee onveilig te maken. Nu de F22 van de band rolt is er veel interesse, is dat terecht?
F22 Bare Naked
Een naakte auto klinkt misschien een beetje vreemd. In het geval van Donkervoort willen ze ermee zeggen dat het grootste gedeelte van de auto uit carbon bestaat en dat het over de gehele auto zichtbaar is. Door het ‘uitkleden’ verliest de F22 tien hele kilogrammen en komt het gewicht uit op 740 kilo. Dit is natuurlijk minimaal, maar bij sportauto’s wordt alles uit de kast gehaald om de verhouding tussen vermogen en gewicht te verbeteren. Elke pk moet anderhalve kilogram verplaatsen bij de Bare Naked versie en dat is best indrukwekkend! In 2017 werd dit Bare Naked concept al toegepast op een D8 GTO-RS.
Volgens Donkervoort is de Bare Naked variant van de F22 populair bij de eerste eigenaren. Het eerste exemplaar is onderweg naar Verenigde Arabische Emiraten. Vanwege de vraag wordt de productie opgeschaald naar honderd stuks van de Bare Naked F22. Tot en met 2025 worden deze met de hand gemaakt in de productiehal van Donkervoort Lelystad. Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat een gewichtsverlies van tien kilogram merkbaar is. Maar de carbon body geeft een wel een hele gave look aan deze bolide!