DS 3 Crossback E-Tense

Na de introductie van de DS 7 Crossback is het tijd voor de volgende Crossback moet DS gedacht hebben. De DS 3 Crossback is het nieuwste familielid. Waar de ‘gewone’ DS 3 al special genoeg is voor velen én nu ook als Café Racer beschikbaar is, moeten we de DS 3 Crossback als het broertje met de lange benen zien (mid-SUV). Hoger zittend en altijd als vijfdeurs beschikbaar. Daarnaast nu ook al kosteloos te reserveren als elektrische auto (EV). Je moet dan vragen naar de “E-Tense” versie.

Het belangrijkste, de prijs

Vanaf € 30.190,- heb je al een DS3 Crossback. Velen zullen voor het uiterlijk vallen. Vooral in een opvallende kleur, heb je elke dag een auto die jou tegemoet lacht, maar waar je zelf ook op verliefd bent. Dit wordt bevestigd bij het instappen. Het begint met verzonken deurgrepen die uit de deuren schuiven als je in de buurt bent. De verwennerij (en gadget-gehalte) gaat verder aan de binnenkant van de auto. Alle bedieningsknoppen zijn bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden geplaatst. Leuk!

De snelheid, brandstofverbruik etc. wordt digitaal weergegeven. Het touchscreen in het midden van het dashboard is groter dan het digitale instrumentarium en herbergt veel functionaliteiten. Van onze rijtest met de DS 7 Crossback weten we dat je even moet wennen aan de vele mogelijkheden van het scherm. Maar dat is niet erg, omdat je toch een lange termijnrelatie aan gaat.

Interessante wetenwaardigheden

Bij het zien van de foto’s zie je al dat de DS 3 anders is en dat benadrukken ze natuurlijk graag bij de Nederlandse introductie waarvoor we uitgenodigd waren. Maar wat zijn dan de koffiepraat-onderwerpen van de DS 3? Oftewel, waarmee maak je indruk bij je collega’s? Op één sheet heeft DS ze voor ons samengevat.

–        DS Matrix LED Vision

LED lampen, waarbij je altijd met grootlicht rijdt zonder tegenliggers te verblinden. Intelligente camera’s passen de verlichting automatisch aan, aan de omstandigheden.

–        Flush Fitting Door Handles

De in de deur verzonken handgrepen. Maar ook keyless entry, starten én vertrek. Dus automatisch op slot bij het weglopen.

–        Hi-Fi System FOCAL Electra

Premium geluidssysteem van FOCAL.

–        DS Smart Access

Op afstand de auto openen en starten via de app.

–        DS Drive Assist

Adaptive Cruise Control en Lane Departure. Je behoudt dus de afstand tot je voorganger én je blijft binnen de lijnen rijden. Ook ideaal bij het Nederlandse file-verkeer. Deze systemen laten de DS 3 namelijk ook stoppen en weer accelereren. Dit is autonoom rijden niveau 2. (van de in totaal 5 niveau’s). 48% van alle DS-kopers kiest hier voor deze optie.

–        DS Park Pilot

Automatisch file-inparkeren

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Vernoemd naar Parijse wijken

Er zijn nog een aantal wetenswaardigheidjes voor de Francofielen onder ons. De verschillende uitvoeringen van de DS 3 Crossback zijn vernoemd naar verschillende wijken in Parijs zoals Montmartre, Bastille, Rivoli en Opéra. Alleen de Performance Line uitvoering is hierop een uitzondering.

De elektrische E-Tense-versie

De toekomst is elektrisch. Vanaf 2030 mogen er in Nederland alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden, daarom komt óók DS met een elektrische DS 3. Ze noemen hem de DS 3 Crossback E-Tense. Hij is nu al te bestellen en DS geeft aan dat hij in de meest luxe uitvoering nog geen € 50.000,- kost. De zakelijke rijder profiteert dus van de maximale 4% bijtelling.

Specificaties DS 3 Crossback E-Tense

Bij elektrische auto’s zijn de specificaties des te belangrijker. Wat weten we tot nu toe van de E-Tense?

Hij kan opladen met 3-fasen. Dit is erg belangrijker voor een korte laadtijd thuis. Niet elke EV kan dit. De actieradius is ruim 300 kilometer. Verantwoordelijk hiervoor is de 50 kWh Li-ion batterij met 136 pk en 280 Nm. Voor het opladen van de batterij krijg je standaard twee laadkabels. Een Mode 2 (voor thuis) en Mode 3 (voor sneller onderweg laden). Op de specificatielijst staat dat je in een half uur 80% van de auto opgeladen kan hebben. Wauw! Wat nu range-anxienty…

Hoe herken je nu E-Tense als deze naast zijn benzine-/dieselbroer staat? Nou, eigenlijk aan bijna niets. Alleen aan de achterbumper. De E-Tense krijgt dezelfde grote grille mee als zijn broertjes, terwijl hij deze niet nodig heeft voor de koeling van de motor. Het opladen gaat via hetzelfde klepje als waar je brandstofslang plaatst. Mooi gedaan DS!

Kosteloos de DS 3 Crossback E-Tense reserveren

Vanaf 14 februari 2019 kun je de DS 3 Crossback gratis reserveren. De eerste levering start dan einde Q1 / begin Q2 2020. Gezien de levertijden van de concurrenten, kun je met de DS 3 Crossback misschien wel eerder rijden. Plaats HIER je reservering.

Opvallend

De DS 3 Crossback is vanaf de tekeningtafel al voorbereid op elektrisch rijden. Ten opzichte van de benzine/diesel varianten krijg je namelijk dezelfde binnenruimte, kofferruimte en comfort. Daarin hoef je dus geen compromis te sluiten. Voor welke versie kies jij?

Vergeet zijn grote broer niet

De DS7 Crossback is met recht de grote broer van de DS 3. Voor de zakelijke markt wordt deze in 2019 extra interessant vanwege zijn 130 pk diesel met laagste uitstoot in zijn klasse van 102 gr/km. Mocht je toch voor elektriciteit willen gaan, dan is het even wachten op de E-Tense Hybrid 4 x 4 uitvoering. Een Plug-In hybride variant met 300 pk, verdeeld over 4 wielen (4WD) gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Je kunt dan 50 km (WLTP) volledig elektrisch rijden.

Categorieën