Terugkerende lezers weten dat we het al een aantal keren over de DS N°8 gehad hebben. Voor de nieuwe lezers: welkom! Als dit je eerste verhaal op Dagelijksauto.nl is, dan heb je een goede uitgekozen. We vertellen je de prijs, uitrusting en natuurlijk de technische specificaties van de DS N°8.
Het ontwerp
Bij iedere auto is dit het meest controversiële aspect. Kunst ligt immers in het oog van de beschouwer. Dat beseffen ze bij DS ook; het is een van de meest stijlvolle merken van Frankrijk. Dat gezegd hebbende, hebben we altijd een mening over de zogenaamde coupé-SUV. Die mening is dat je te allen tijde een compromis sluit. Er is niet zoveel ruimte als in een traditionele SUV en vanwege de hoogte van het apparaat is het lang niet zo sportief als een normale coupé.
Bij het ontwerp zien we kleine hints van de recentelijk gepresenteerde DS SM Concept. Op de foto’s zien we een sterk aflopende daklijn onder grote velgen. Een lichtgevende grille is anno 2025 uiteraard ook van de partij. De algehele vorm lijkt – ondanks het compromis – prima gelukt. Een lelijke auto is het in elk geval niet.
DS laat weten dat de auto tot vermoeiends toe in de windtunnel getest is, waarbij alle carrosseriedelen geanalyseerd en aerodynamisch verbeterd zijn. Dat bleven ze stug doen totdat ze puur en alleen vanwege aerodynamische redenen 60 kilometer aan extra range konden noteren. Dat brengt ons netjes bij het volgende hoofdstuk.
Technische kant
Zoals bij iedere auto tegenwoordig, is de DS N°8 te bestellen in meerdere smaken. Voor nu heeft DS de orderboeken geopend voor de “Pallas” en “Étoile”. In simpele termen kan de eerste als instapversie benoemd worden en de tweede als de luxere of in elk geval beter uitgeruste versie.
Ook op het gebied van aandrijving heeft men keuze. Je kunt kiezen voor voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Zelfs daarin maakt de DS N°8 onderscheid. Wil je namelijk de normale of de long-range variant? Welke je ook kiest, DS laat trots weten dat de motoren en accu’s in Frankrijk gemaakt zijn.
Willen jullie cijfers? Hier zijn ze. Het vermogen ligt op 230, 245 of zelfs 350 pk, afhankelijk van de gekozen versie en aandrijving. In elk geval heeft de krachtigste variant twee motoren én vierwielaandrijving. Alle versies krijgen een boostfunctie waarbij je tijdelijk 30 pk extra krijgt.
De voorwielaangedreven non-long-range versies doen de 0-100 sprint in 7,7 seconden. Vanwege het gewicht van de long-range versie komt daar een verwaarloosbare 0,1 seconden bij. Kies je voor vierwielaandrijving, dan doe je dezelfde sprint in 5,4 seconden, ongeacht waar het vermogen naartoe gaat. Voor alle varianten van de DS N°8 geldt een topsnelheid van 190 km/h.
We horen je al denken: “Leuk hoor, een normale en een long-range, maar wat is het verschil?” Het normale accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 74 kWh. De long-range variant heeft een bruikbare capaciteit van 97,2 kWh. Een aanzienlijk verschil dus. Dankzij een extreem lage Cw-waarde van 0,26 snijdt de voorwielaangedreven long-range versie van de DS N°8 tot wel 750 km door de lucht. Natuurlijk is dat in WLTP-tests behaald. Andere varianten halen 550 km of 688 km WLTP-bereik, afhankelijk van de aandrijving en het accupakket.
Een van de belangrijkste aspecten van een elektrische auto is het laden. Met een maximale laadcapaciteit van 160 kW kan de DS N°8 van 20% tot 80% laden in 27 minuten. Thuis laden kan via een 11 kW-laadpaal; dan duurt het laden ongeveer zes uur.
Interieur en uitvoeringen
We hebben de namen Pallas en Étoile al eens laten vallen. Kies je voor de Pallas, dan krijg je voorwielaandrijving, laterale en achterwaartse parkeersensoren, keyless entry en start. Draadloze Android Auto én Apple CarPlay zijn beschikbaar via het enorme zestien inch scherm. Daar vind je ook het DS Iris 2.0-systeem, waarvan we hopen dat we nu meer antwoorden krijgen dan alleen: “Sorry, ik begrijp het niet.”
Valt de keuze op Étoile, dan heb je sowieso de keuze tussen voor- of vierwielaandrijving. Verder krijg je de eerder benoemde verlichte grille, een 360-graden camera, een head-up display en het nieuwe Pixel Vision van DS. Dat is de naam van de nieuwe koplampen die tot 500 meter ver de weg kunnen verlichten.
Het interieur is typisch DS. Dat wil zeggen: uitmuntend. Simplistisch, en vast met knoppen op plekken waar je ze niet verwacht. Dat alles bekleed met vegan-leder in verscheidene kleuren.
Prijzen in een overzicht
In onderstaande overzicht hebben we zo gemakkelijk mogelijk alle uitvoeringen, soorten aandrijvingen, WLTP bereik en misschien wel het belangrijkste: De Nederlandse en Belgische prijs. Alle prijzen zijn zonder opties, wees dus voorbereidt op het feit dat je waarschijnlijk meer gaat betalen.
Model | Aandrijving | Uitvoering | Elektrisch bereik (WLTP) | Nederlandse prijs | Belgische prijs |
DS N°8 | Voorwielaandrijving | Pallas | 550 KM | €57.000 | €58.025,99 |
DS N°8 | Voorwielaandrijving | Pallas long range | 750 KM | €62.200 | €62.337,99 |
DS N°8 | Voorwielaandrijving | Étoile | 550 KM | €64.000 | €65.081,99 |
DS N°8 | Voorwielaandrijving | Étoile long range | 750 km | €69.600 | €69.981,97 |
DS N°8 | Vierwielaandrijving | Étoile long range | 688 KM | €73.600 | €73.901,99 |