Het Chinese DCAR Institute of Collision Safety deed een crash test met dertig verschillende auto’s. Hierbij klapten ze half op de achterkant van een stilstaande vrachtwagen met oplegger. De resultaten waren opvallend en schokkend. Met name de dure modellen bleken niet erg veilig.

Volgens het Chinese instituut was dit de eerste keer dat deze test op grote schaal werd uitgevoerd. Auto’s worden wel getest op veiligheid, bijvoorbeeld door Euro NCAP, maar dit zijn steeds dezelfde tests. Autofabrikanten anticiperen hierop, zodat hun auto’s goed scoren. Hierdoor lijken ze veilig. Uit tests zoals die van DCAR blijkt echter dat de auto’s in andere scenario’s juist erg slecht scoren. Ze weten de inzittenden niet veilig te houden.

Realistisch scenario

Bij de test reden de testauto’s met 56 km/u achterop een stilstaande vrachtwagen met een containeroplegger. Niet volledig, maar met een 40% overlap. Dit is een interessante test uit meerdere oogpunten. Sowieso is het een realistisch scenario dat regelmatig in het echt voorkomt. Daarbij zorgt de overlap ervoor dat niet alle sensoren aan de voorkant van de auto zien dat er een aanrijding is gebeurd. Hierdoor reageert elke auto anders.

Crash test DCAR met een Honda

Het meest interessant is echter de vorm van de oplegger. De container, op bijna een meter hoogte, geeft bij de crash test niet mee. Hij komt niet in aanraking met de voorkant van de auto, maar met de voorruit en de A-stijl. De voorkant van de auto rijdt tegen de achterkant van de oplegger, die gemaakt is om te vervormen om energie te absorberen. Dit betekent dat de auto deels onder de oplegger schiet. Uit de tests van DCAR blijkt dat auto’s hier niet voor ontworpen zijn.

Fataal

Bij meerdere auto’s brak de A-stijl finaal doormidden, waardoor de stevigheid van het voorste deel van de cabine verdween. Dit resulteerde bijna altijd in fatale verwondingen voor de testdummy in de passagiersstoel. Soms drong de container ver door in de auto, waarbij de B-stijl en soms zelfs de C-stijl vervormde. Panoramadaken versplinterden niet alleen, maar bleken de auto ook zwakker te maken. Sommige auto’s hadden niet eens door dat er een aanrijding was geweest: knipperlichten bleven uit en airbags ploften niet.

Crash test

Uit de test van DCAR bleek dat de prijs van een auto weinig verschil maakt. Sterker nog, dure auto’s scoorden uitermate slecht. Hetzelfde gold voor elektrische auto’s. Dit kwam door het extra gewicht: deze auto’s klapten door hun massa harder door onder de oplegger. Zo testten de Chinezen met een Range Rover, die erg slecht scoorde. De A-stijl brak doormidden. Zowel de passagier voorin als op de achterbank zouden deze klap niet overleefd hebben.

Duurder is niet beter

De duurste auto uit de crash test was een Maybach S 420. Deze deed het iets beter, maar ook hier zou de persoon in de passagiersstoel op zijn minst zwaar gewond zijn geraakt. De achterbank bleef echter wel veilig, omdat de B-stijl heel bleef. Opvallend goed scoorde de Mercedes-Benz G-klasse. Deze SUV met een oud ontwerp bleef opvallend goed heel.

Goedkopere auto’s deden het aanmerkelijk beter dan de Range Rover en de Maybach. Zo bleef de A-stijl van de Tesla Model 3 heel, net zoals bij de Volvo S60. Ook enkele Chinese en andere Aziatische auto’s scoorden redelijk. Over het algemeen zag het er echter slecht uit voor de inzittenden van de auto’s. Geen enkele auto kon zich voldoende weren tegen de containeroplegger. Misschien is het een idee om dit soort tests voortaan ook mee te nemen als we de veiligheid van een auto beoordelen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *