Deze week heeft Duitsland steun gekregen van onder andere Italië in de strijd tegen het verbod op verbrandingsmotoren. De EU wil binnenkort een wet aannemen die nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 moet verbieden. Hier is vanuit een aantal autominnende landen kritiek op geuit. De laatste hoop voor de uitstervende verbrandingsmotoren is gevestigd op zogenoemde ‘duurzame’ e-fuels.

Het verbod

Zoals eerdergenoemd is de EU bezig verbrandingsmotoren langzaamaan te verbieden. Duitsland heeft zich hier tegen verzet en lijkt steun te krijgen van meerdere Europese landen. Ministers van Italië, Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Bulgarije zijn afgelopen week in Straatsburg bijeengekomen om te vergaderen over dit verbod. Zij zien de huidige auto-industrie nog niet volledig geëlektrificeerd over ruim 10 jaar. De belangen voor deze landen zijn te groot om binnen deze tijd een compleet andere koers te varen. Frankrijk daarentegen staat lijnrecht tegenover dit ‘protest’ en heeft laten weten dat het zowel ecologisch als economisch niet verantwoord is om tegen deze wet in te stemmen.

E-fuels

Als alternatief voor de huidige brandstof wordt er gewezen naar e-fuels. Deze synthetische brandstof moet een duurzame oplossing vormen voor de energievoorziening van de huidige motoren. E-fuels produceren gebeurt in een aantal stappen. Als eerst wordt water gesplitst in waterstof en zuurstof, dit proces wordt elektrolyse genoemd. Vervolgens wordt het waterstof gemixt met koolstofdioxide om er vloeibare brandstof van te maken. Dit proces kost veel energie (in de vorm van elektriciteit), in alle transities van stoffen gaat namelijk energie verloren. Dit komt de efficiëntie niet ten goede en maakt het onnodig complex om brandstof te maken. In de racesport worden al wel e-fuels gebruikt, maar dit is voornamelijk op kleine schaal.

Heeft de tankdop zijn langste tijd gehad?

Porsche

Wie een sportauto wil rijden kan natuurlijk aankloppen bij Porsche. Ondanks dat het automerk al bezig is met de overgang naar elektrisch rijden, willen ze nog steeds niet afstappen van hun sportieve modellen met verbrandingsmotor. Om deze auto’s te blijven produceren, is Porsche op zoek naar de productie van e-fuels. Ze hebben onlangs een fabriek in Chili geopend voor de productie van deze brandstof. Ze hopen elk jaar 130.000 liter te produceren. Dit wordt in eerste instantie gebruikt voor de Porsche Mobil 1 Supercup en op andere evenementen.

Zijn e-fuels de oplossing?

Om e-fuels te maken is momenteel nog te veel energie nodig. Voor alle transities tussen de scheikundige elementen gaat energie verloren, wat ten koste gaat van de efficiëntie. Want waarom zou je elektriciteit gebruiken om brandstof te maken, terwijl je het direct in het accupakket van je EV kan stoppen? Er zal ongetwijfeld nog veel onderzoek naar deze nieuwe brandstof volgen, maar of dit genoeg is om de verbrandingsmotor een toekomst te geven is zeer de vraag. Door de e-fuels blijft er in ieder geval nog een sprankje hoop voor de verbrandingsmotoren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *