In verschillende Nederlandse steden heeft het nieuwe automerk Polestar een “Space” geopend. Geen showroom, geen winkel, geen dealer, maar een “ruimte”. Wij konden onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en brachten de Polestar Space in Rotterdam een bezoek. Het bezoek leidde echter tot meer vragen dan antwoorden.
Geen vragen stellen
Polestar Rotterdam is gevestigd aan de Meent, de duurste winkelstraat van de stad. Hier lopen sjiek geklede ouderen en jongeren met teveel geld langs de etalages van exclusieve modemerken, terwijl dure auto’s heen en weer rijden om gezien te worden. Een bijzondere plaats dus voor een nieuw automerk om zichzelf te profileren.
De Polestar Space is te herkennen aan de ster op de gevel. Een witte Polestar 2 staat voor iedereen zichtbaar in een industrieel aandoende ruimte. Net zoals aan de auto’s van Polestar is ook in de Space weinig kleur te bekennen: alles is grijs, wit of zwart. Achterin de ruimte, een beetje verstopt, staat de Polestar 1 te schitteren in matgrijs. Een vaas met bloemen, een afbeelding of twee aan de muur en drie heren van Polestar, dat was verder eigenlijk alles wat er binnen was.
Toen ik direct na binnenkomst mijn schrijfblok pakte en mezelf introduceerde, kreeg ik direct te horen dat ik geen vragen kon stellen. De heren maakten me duidelijk dat ze deze niet mochten beantwoorden. Journalisten moesten hun vragen direct stellen aan het hoofd van marketing bij Polestar, zo werd me verteld, om een eenduidig verhaal te behouden in de media. Okay, prima, dan berg ik mijn schrijfblok wel op en maak ik een paar foto’s voor bij het artikel.
“Nee, de camera moet in de tas blijven,” aldus de heren. “Alleen foto’s met een telefoon zijn toegestaan.”
Polestar 1 en Polestar 2
Gelukkig was er wel gelegenheid de auto’s van dichtbij te bekijken. De Space draaide duidelijk om de Polestar 2, de vierdeurs hatchback. Deze blinkt uit in strak, Zweeds design, zoals we ook van Volvo gewend zijn. De dikke bodem viel bij het instappen erg op: de instap is hoger dan je verwacht. Dit komt natuurlijk door het accupakket onder de vloer, maar het valt bij de Polestar 2 meer op dan bij andere elektrische auto’s.
Door de brede, hoge middenconsole van donker plastic voelt het alsof je in een cockpit zit. Dit wordt versterkt door de ramen, die erg smal lijken omdat de onderrand bijna op schouderhoogte zit. Achterin zitten passagiers riant en de kofferruimte, bereikbaar via de enorme achterklep, is heel groot.
De Polestar 1, de sportieve coupé die erg aan de Volvo coupés van weleer doen denken, is een geheel andere auto. Laag, breed en sportief. Hier geen grote, zwarte middenconsole maar een glanzend zwart paneel met een glazen pook. Deze auto moet duidelijk luxe, snelheid en exclusiviteit combineren. De vraag is of dit lukt: hiervoor lijkt hij nog teveel op een Volvo, al blijft het een schitterende auto.
Geen antwoord
Uiteraard hebben we na ons bezoek aan Polestar Rotterdam direct een aantal vragen gemaild naar Polestar. Een mailtje terug bevatte helaas geen antwoorden, maar slechts de vraag om een telefoonnummer. Dit hebben we direct opgegeven, maar het bleef stil: tot op heden blijven onze vragen onbeantwoord.
Dit is heel jammer. De “Space” van Polestar in Rotterdam is duidelijk bedoeld het nieuwe merk en zijn auto’s te presenteren aan een specifiek publiek. Er lijkt hard nagedacht over het imago dat Polestar moet krijgen: de locatie aan de Meent is vast geen toevallige keuze, net zoals de doordachte aankleding. Graag hadden wij de gedachte achter de “Spaces” in dit artikel uitgelegd, maar voorlopig kunnen we alleen maar gissen.
Mogelijk zijn het opstartperikelen van een nieuw automerk. Maar voor een merk dat zoveel aandacht schenkt aan zijn imago is het een gemiste kans.
Naar aanleiding van dit artikel hebben wij contact gehad met Polestar. Lees over dit gesprek in ons vervolgartikel.