De rivaliteit tussen de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang is één van de langstlopende in de geschiedenis van de auto. Het lijkt erop dat de strijd nu voor goed en altijd beslist gaat worden, en dat ziet er niet goed uit voor Chevrolet.
Iconische strijd
Toen het in 1964 de Mustang presenteerde, gaf Ford de wereld het nakijken. Deze vernieuwende auto was precies wat mensen wilden en dat was te zien in de verkoopcijfers: geen andere auto verbrak ooit het verkooprecord van de eerste Ford Mustang. Andere Amerikaanse merken schrokken wakker en begonnen direct aan de ontwikkeling van een vergelijkbare auto. En zo presenteerde aartsvijand Chevrolet in 1967 de Chevrolet Camaro.
Net zoals de Mustang was de Chevrolet Camaro een compacte, sportieve auto voor de net volwassen babyboomer-generatie. Gedurende de jaren bleven de Ford Mustang en de Chevrolet Camaro elkaars directe concurrenten. Hoewel Camaro meestal iets minder verkocht, bleven de twee modellen aan elkaar gewaagd.
Begin deze eeuw leek de strijd gestreden, toen Chevrolet na enkele jaren met slechte verkoopcijfers geen nieuw model presenteerde. Echter, na een afwezigheid van zeven jaar kwam Chevrolet in 2010 met een nieuwe Camaro. Deze auto met zijn retro-uiterlijk ontpopte zich als enorm succes, geholpen door de zwaar door Chevrolet gesponsorde Transformers-films waar de BumbleBee-Camaro de hoofdrol speelt (en een Mustang de slechterik).
Ingestort
Dit succes van 10 jaar geleden is ondertussen alweer vergeten. In het tweede kwartaal van dit jaar verkocht Chevrolet in de Verenigde Staten maar liefst 46% minder Camaro’s dan in het jaar ervoor. In de andere markten daalden de verkopen nog veel drastischer. Zo werd in Rusland slechts één exemplaar verkocht, en in Argentinië geen enkele meer.
Deels is dit natuurlijk het gevolg van de corona-crisis, die alle autoverkopen heeft doen instorten. Toch noteerde de Ford Mustang slechts een verkoopdaling van 27%. Voor elke twee verkochte Chevrolet Camaro’s in de Verenigde Staten verkocht Ford vijf Mustangs. Ook in andere markten deed de Mustang het veel beter dan de Camaro.
Het verkoopprobleem ligt ook zeker bij de Camaro zelf. Waar de vijfde generatie (2010-2015) een succes was, bleek de zesde generatie een zorgenkindje. Chevrolet wilde voor het nieuwe model niet teveel afwijken van het succesvolle retro-ontwerp van de vorige Camaro en legde zichzelf hierdoor veel beperkingen op.
Geplaagd ontwerp
Het resultaat is een auto waarbij het interieur ondergeschikt is aan het uiterlijk. De huidige Camaro ziet er van buiten gelikt uit, maar het interieur is weinig functioneel. Als je veel auto’s wil verkopen, zijn een onbruikbare achterbank en een krappe kofferbak niet handig. Ook zorgen de kleine ruiten ervoor dat het zicht vanuit de Camaro abominabel slecht is – zo slecht dat er stemmen opgingen de Camaro als ongeschikt voor de openbare weg te laten bestempelen. Beperkte interieurruimte en slecht zicht naar buiten maken de huidige Camaro weinig populair, zeker omdat de nieuwste Ford Mustang juist wél goed scoort op deze gebieden.
Toen vervolgens een update van de Camaro eind 2018 door de gehele wereld slecht ontvangen werd, was de ramp compleet. In een poging de voorkant van de Camaro meer te laten lijken op andere Chevrolets had Chevrolet een fatale stap gemaakt. De voorkant was een groot gapend gat van zwart plastic. De kritieken waren niet mals en dwongen Chevrolet om vorig jaar allerijl een update op de update te presenteren. Het leed was echter al geschied.
Einde van de Camaro?
Volgens de geruchten verdwijnt de Chevrolet Camaro in 2023. Valt hier de vlag voor de eeuwige concurrent van de Ford Mustang? Of komt de Camaro over een tijdje wederom sterk terug, zoals het tien jaar geleden deed?
Niemand die het weet, behalve misschien de hoge bazen bij Chevrolet. In de huidige markt, waar alleen SUV’s nog goed verkopen en de ene na de andere sportieve tweezitter verdwijnt, lijkt er weinig hoop voor de Chevrolet Camaro.