De Model 2 is Tesla’s langverwachte instapmodel en zal naar alle waarschijnlijkheid in de eerste helft van 2025 verschijnen. Elon Musk bevestigde dat onlangs tijdens een presentatie van de financiële resultaten van zijn bedrijf.

Gekrompen Model Y

We moeten nog even wachten tot we officieel beeld hebben van de nieuwe kleine Tesla, voor nu moeten we het doen met een teaserfoto waarop we een silhouet ontwaren dat lijkt op een gekrompen Model Y.
De Model 2 heeft een lengte van ongeveer 4,4 meter, zo’n 15 cm langer dan een Volkswagen ID3. Uiterlijk zal het model dezelfde geknepen koplampen krijgen zoals wie kennen van de facelift van de Model 3.

Nieuw platform

Het nieuwe model krijgt de beschikking over een gloednieuw platform, maar wordt gebouwd op dezelfde productielijnen als de huidige modellen. Tesla geeft toe dat deze aanpak niet zoveel kostenreductie oplevert als verwacht, maar het stelt het bedrijf wel in staat om “de verkoopvolumes te laten groeien op een kapitaalefficiënte manier tijdens onzekere tijden.”

Musk wil de huidige productiecapaciteit van drie miljoen voertuigen volledig gaan benutten, voordat er wordt geïnvesteerd in nieuwe productielijnen. Ook moet Tesla meer dan 50% groei doormaken. De ambities liggen zoals vaker bij Tesla torenhoog.

De Tesla Model 2 wordt gepositioneerd als een betaalbaarder alternatief in Tesla’s gamma. De instapprijs zal flink lager liggen dan die van de Model 3, die nu in Nederland vanaf 42.490 euro te koop is. Analisten schatten dat de vanafprijs van de nieuwe Model 2 in de Verenigde Staten rond de 30.000 dollar uit zal komen.

100 miljoen Tesla’s

Die prijs is laag, maar niet extreem concurrerend, gezien het offensief van nieuwe elektrische auto’s van bijvoorbeeld Volkswagen of Stellantis. De Chinese merken MG en BYD zitten ook niet stil en lanceren een dozijn nieuwe, betaalbare elektrische modellen de komende jaren.

Elon Musk blijft echter optimistisch en gelooft dat Tesla de mijlpaal van drie miljoen auto’s kan uitbreiden naar meer dan 100 miljoen voertuigen op de weg tegen het einde van dit decennium, geproduceerd in maar liefst twaalf fabrieken wereldwijd.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *