Vrouwen horen niet achter het stuur. Sterker nog, eigenlijk moeten ze helemaal niet in een auto. Gewoon achter het aanrecht of zo. Vind je dit een raar verhaal? Een beetje achterhaald misschien? Toch moest de wereld tot nu wachten op een vrouwelijke crash test dummy.

Al meer dan honderd jaar rijden we auto’s. En al meer dan 60 jaar doen we botsproeven, oftewel crash tests, met auto’s. Toegegeven, de auto’s van nu zijn veiliger dan ooit. In ieder geval voor mannen. Want ruwweg de andere helft van de wereldpopulatie is tot nu toe vergeten. Pas nu, in 2022, is de eerste stap gezet om dat te veranderen.

Voor mannen

Toen men in de jaren ‘60 begon met crash tests, werden de dummy’s gevormd naar de gemiddelde man. In de loop van de tijd werden auto’s steeds moderner, en ook de crash test dummy’s gingen met hun tijd mee. Maar het bleven mannen. Ja, er was wel een kleinere pop, maar met een lengte van 150cm en een gewicht van 49 kilo was dit eigenlijk meer een tiener.

Dit betekent dat elke veiligheidsvoorziening in je auto, of het nu de airbags zijn of de oeroude gordel, getest zijn met het mannelijk lichaam. En dat terwijl vrouwen toch echt heel anders gebouwd zijn. Dan gaat het niet direct over gemiddelde lengte of gewicht, maar om de samenstelling van het lichaam.

Crash test
Auto’s worden steeds veiliger… voor mannen

De heupen, het bekken en het torso is bij een vrouw duidelijk anders dan bij een man. Het verschil in vorm rond de borst moge duidelijk zijn. Maar ook in stijfheid van de gewrichten verschillen vrouwen van mannen. Dit heeft directe gevolgen hoe een gordel of een airbag een lichaam beschermt bij een ongeval.

Vaker gewond

Een vrouw met de gordel om heeft 17% meer kans om te overlijden bij een auto-ongeluk dan een man, zo blijkt uit gegevens van het Amerikaanse National Highway Traffic Safety Association (NHTSA). Uit een studie uit 2019 van de Universiteit van Virginia bleek dat vrouwen met een gordel om bij een frontale botsing maar liefst 63% meer kans op letsel hadden dan mannen met een gordel om.

Hoe kan dat? Een bekend praktijkvoorbeeld is een ongeval, waarbij een vrouw ernstig gewond raakte. De gordel is ontworpen om de stevige heupbotten van een man tegen te houden. Bij deze vrouw echter schoot de gordel over haar heupen heen en drukte de darmen zo hard tegen het ruggenmerg dat ze klapten.

Dr Astrid Linder ontwikkelde de eerste vrouwelijke crash test dummy (deze foto en topfoto: bbc.com)

Vrouwelijke crash test dummy

Dat kan zo niet langer, dacht Dr. Astrid Linder uit Zweden. Samen met een team van ingenieurs ging ze aan de slag om een vrouwelijke crash test dummy te ontwikkelen. Deze testpop lijkt veel meer op de gemiddelde vrouw. Ze is 1,60 meter lang en weegt 62 kilo, iets meer dan het ideale BMI voor deze lengte. Bovendien is ze anders gebouwd en zijn de sensoren hierop aangepast.

“Uit de eerste tests bleek direct dat het een groot verschil maakt of er een man of een vrouw in de stoel zit bij een ongeluk,” zo vertelt Dr. Linder. Ze hoopt dat het testen met een vrouwelijke crash test dummy leidt tot betere gordels, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen. “Het is hoog tijd dat we gelijkwaardigheid krijgen als het gaat om verkeersveiligheid.”

Hoe positief dit ook klinkt, toch blijven autobouwers nog steeds hun crash tests uitvoeren met alleen mannelijke dummies. Waarom? Omdat er is niets dat hen dwingt te veranderen, en verandering kost geld. Gelukkig staan her en der in de wereld politici op (vooral vrouwen) die deze regels aan de kaak stellen. Want zeg nou zelf: na al die jaren waarin zoveel aan auto’s is veranderd, en we kunnen nog steeds vrouwelijke inzittenden niet beschermen?

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *