Audi doet na jaren afwezigheid in de Dakar Rally, sinds dit jaar weer mee. Met de elektrisch aangedreven Audi RS Q e-tron en Carlos Sainz sr. achter het stuur, pakken ze zelfs een etappe overwinning in de Dakar. Uniek, omdat de laatste overwinning van Audi stamt uit de jaren 80 met de Ur-Quattro.
De Ur-Quattro
De eerste vierwielaangedreven Audi debuteerde in 1980. Op basis van de Audi 80 ontwikkelde Audi een vierwielaandrijvingssysteem. Zoals het Duitsers betaamt, puur om de auto veiliger te maken. Simpelweg krijgt dit model naam Audi Quattro. Onder liefhebbers tegenwoordig de Ur-Quattro genoemd. Waar Audi echter ook al snel achter was, is deze Quattro het ook zeer goed doet in Rally’s. Speciaal hiervoor ontwikkelen de Duitsers een rally auto. Voor de Dakar wordt de Audi nog verder aangepast, met een rare verhoging in het dak. Zo kan de bestuurder hoger zitten, voor een beter overzicht. Verder biedt de Quattro ruimte aan drie benzinetanks voor 340(!) liter aan brandstof. Uiteindelijk finisht Audi als 17e, maar niet zonder eerst de proloog te winnen in 1985.
De Audi RS Q e-tron
Deze editie wint Audi dus weer een etappe. Ditmaal met een elektrische vierwielaangedreven auto. De Audi RS Q e-tron beschikt over een elektrische motor die alle vier de wielen aandrijft. Het totale systeemvermogen komt uit op rond de 300 Pk. Hiermee is de e-tron in staat om in minder dan 4,5 seconden naar de 100 kilometer per uur te sprinten. Dit lijkt niet heel indrukwekkend, maar deze tijd is gemeten op een losse ondergrond! De topsnelheid is begrenst op 170 kilometer per uur, volgens de Dakar regelgeving. De motor zelf is ook geen onbekende en heeft Audi al eerder in de formule-e gebruikt. Een project waar het Duitse merk overigens de stekker uit heeft getrokken.
Addertje onder het zand
Toch is de Audi RS Q e-tron geen volwaardige EV. Er wordt gebruik gemaakt van een accu. Deze wint zijn energie echter ‘gewoon’ uit een verbrandingsmotor. Zoals we dat onder andere kennen van de eerste generatie Opel Ampera. Daarnaast laadt de accu nog wat bij door middel van regeneratief remmen. Het overgrote deel van de energie wordt echter opgewekt door een TFSI twee liter viercilinder. Dit aggregaat staat niet in verbinding met de wielen, maar vult dus enkel de accu. Hierdoor kan Audi dus wel spreken van een elektrisch aangedreven model. Dat er toch flinke winst gemaakt is ten opzichte van 1985 blijkt wel uit het feit, dat er nu tot maximaal 295 liter brandstof in de tanks past.