Volgens Ford mag ons landje wel wat meer op Amerika lijken. Misschien niet qua politiek drama of schietpartijen, maar zeker wel qua auto’s. Daarom komt de ‘blue oval’ met de elektrische Ford Explorer: een flinke crossover met Amerikaanse looks. Onderhuids is hij echter Europeser dan hij lijkt.
Ford wil dat we grotere auto’s gaan rijden. Om dit te bereiken, werden de populaire Fiesta en Focus al afgevoerd naar het slachthuis. Ford vervangt hatchbacks en stationwagons door crossovers en SUVs. Volgens Ford is de Explorer slechts ‘middelgroot’, maar het is maar net waar je hem mee vergelijkt. Vergeleken met de maan is elke auto compact.
BBQ zonder grille
Explorer is een naam die in Amerika al decennia prijkt op de Fords waarmee elk weekend de kids naar baseball practice worden gereden. Het is dan ook geen verrassing dat we duidelijk Amerikaanse trekjes ontwaren op het nieuwe model. Opvallend is het ontbreken van de grille. Natuurlijk heb je die niet nodig op een elektrische auto, maar de Mustang Mach-E doet altijd nog alsof hij een grille heeft.
Dankzij een doorlopende band met de naam Explorer kopieert de achterkant het ontwerp van de voorkant. Het ontwerp is opvallend vierkant – wederom met een flinke knipoog naar de broertjes en zusjes in Amerika. Dankzij de tactisch iets lager geplaatste achterruit wordt de suggestie van een sportieve daklijn gewekt. Net zoals bij de Mustang Mach-E is dat echter vooral schijn.
Made in EU
Voor Ford is de elektrische Explorer een belangrijke auto. Niet alleen is dit pas het tweede volledig elektrische model van het merk (bedrijfswagens niet meegeteld), maar het is ook het eerste elektrische model dat in Europa gebouwd gaat worden. In een speciaal hiervoor gebouwde fabriek in Keulen, meer specifiek. Oftewel: dit model moet een succesverhaal worden voor Ford.
De vraag is of we zitten te wachten op nog een elektrische crossover. In dit segment buitelen de heersende Koreanen en andere merken over elkaar heen om zich te bewijzen. En dan hebben we nog de Chinezen, die met talloze vergelijkbare modellen (zoals deze, en deze, en deze) aan de Europese grenzen staan te rammelen. Ondertussen vraagt de Europese consument zich vertwijfeld af wanneer de eerste betaalbare elektrische auto in het middensegment verschijnt. Je weet wel, dat segment waar Ford vroeger heer en meester was.
Don’t mention ze Germans
Ondanks de Amerikaanse uitstraling van de Ford Explorer liggen de roots volledig in Europa. De Ford Explorer is namelijk een liefdesbaby van de relatie tussen Ford en Volkswagen. Dit deels gedwongen huwelijk ontstond toen Ford hopeloos achter leek te raken in de race om elektrificatie. Volkswagen bood hier met zijn veelzijdige MEB-platform een kans die Ford niet kon laten liggen.
De elektrische Ford Explorer rijdt dan ook op dezelfde bodemplaat als de Volkswagen ID.4. Ook vinden we hetzelfde accupakket van 77 kWh. Geheel in lijn met Amerikaanse traditie biedt de Ford meer vermogen en minder efficiëntie. Zo telt de vierwielaangedreven versie 340 pk, terwijl dezelfde uitvoering bij Volkswagen het met 41 pk minder moet doen. Daar staat tegenover dat de Ford Explorer met een bereik van 500 kilometer WLTP minder ver komt.
Cupholders
Ook in het interieur zien we duidelijk de invloed van Volkswagen terug. De knoppen op het stuur en op het dashboard komen ons bekend voor, net zoals de versnellingspook aan het stuur. Bij veel elektrische auto’s zien we de stuurversnelling een comeback maken, maar het past natuurlijk het best in een Amerikaans model als de Explorer.
Ondanks de Duitse invloeden heeft Ford ook een eigen stempel op het ontwerp gedrukt. De eveneens elektrische Ford Mustang Mach-E was duidelijk de inspiratiebron voor de soundbar op het dashboard en het grote 15-inch scherm in de middenconsole. Dit scherm kan trouwens versteld worden en is tevens de deksel voor een opbergvak. Zoals het een echte Amerikaan betaamd, zijn er voldoende cupholders.
Houdbaar
Nog niet alle details over de elektrische Ford Explorer zijn bekend. Zo moeten we nog bevestiging krijgen of we met 175 kW kunnen snelladen. Ook de prijs is nog onbekend, al blijft deze volgens Ford voor de instapmodellen onder de 45.000 Euro. Voor dat geld heb je dan een ruime elektrische auto met veel ruimte op de tweede zitrij en een kofferbak van 440 liter.
Ford heeft met de populaire Mustang Mach-E bewezen dat het goede elektrische auto’s kan bouwen. Ongetwijfeld zal er met de Ford Explorer dan ook weinig mis zijn. Wederom staat hier een grote gezinsauto met stoere looks. De vraag is alleen hoe lang grote vierkante crossovers nog houdbaar zijn in een elektrische toekomst. Zeker nu Ford weinig anders te bieden heeft.