Het zal heel wat mensen tegen het verkeerde been stoten, maar acteur Jason Momoa gaat zijn eigen weg. Hij besloot van zijn Rolls Royce uit 1929 een volledig elektrische auto te maken. Dit had nog heel wat voeten in de aarde.
Jason Momoa klassieke Rolls Royce Phantom II is bekend uit zijn documentaire-show On The Roam. Toen hij besloot de iconische auto uit 1929 om te bouwen naar volledig elektrisch, begreep hij dat dit een flinke uitdaging zou worden. Jason schakelde de experts in van Electrogenic, een Britse specialist in het ombouwen van auto’s. Uiteindelijk duurde het anderhalf jaar voor de elektrische Rolls Royce klaar was. Volgens directeur Steve Drummond was de Phantom waarschijnlijk het meest ingewikkelde project in zijn soort dat ooit is uitgevoerd.
Popnagels
Vanaf het begin was Jason Momoa erg betrokken bij het project. De acteur had een duidelijke visie hoe de klassieke auto er uit moest komen te zien. Onder de motorkap moest de Rolls Royce er goed uit blijven zien. Ook moest de auto zowel van buiten als in het interieur volledig ongewijzigd en origineel blijven.
“We konden de ruimte onder de motorkap niet zomaar volstoppen met accu’s, want die ruimte is vrij smal”, legt Drummond uit. “De accu’s moesten we daar op aanpassen.” De accu’s zitten verstopt onder een handgemaakte aluminium behuizing. Deze zit met popnagels aan elkaar en is voorzien van bijzondere details. “Deze zijn samen met Jason ontworpen. Hij wist duidelijk wat hij wilde. Uiteindelijk heeft hij veel kleine aanpassingen gemaakt”, aldus Drummond.
Complicaties
Toch was het niet het uiterlijk van de elektrische installatie die het grootste probleem vormde. De originele 7,7 liter zescilinder motor van de Rolls Royce en de versnellingsbak waren namelijk verbonden met de centrale smering en de remmen. Zonder motor en bak werkten deze niet meer. Drummond vertelt: “Alles was met stangen en scharnieren met elkaar verbonden, ook de remmen. Deze werden bovendien bediend door kabels, die precies daar liepen waar we accu’s wilden maken. En alles werd gesmeerd door een systeem dat olie door allerlei buizen naar onderdelen stuurde. Dit werkte dus niet meer toen de motor weg was.”
De volgende uitdaging was het regenereren van remenergie. Dit was namelijk hard nodig om het gevraagde bereik van 200 kilometer te halen. Electrogenic ontwierp een heel nieuw rempedaal met een hydraulische booster, die met een kabel het regenereren bepaalt. Hiermee werd de originele rembalans van 40-60 behouden. Het accupakket van 93 kWh is niet bepaald licht, maar dit leverde weinig problemen op omdat de originele motor meer dan 800 kilo woog.
Tevreden
Binnen in de Rolls Royce Phanton II is weinig veranderd. De bestaande meters geven nu andere waarden weer, maar dat is het dan. De benzinemeter, wat een glazen buis was met benzine, is vervangen door een LED-schermpje. Ook is op verzoek van Jason Momoa een goede muziekinstallatie ingebouwd. Deze is echter niet zichtbaar. Oh, en de auto uit 1929 heeft nu 584 pk.
Het was een hele klus om de Rolls Royce van een elektrische aandrijving te voorzien zonder zijn karakter te veranderen. Toch is het de experts van Electrogenic gelukt. Jason Momoa is erg tevreden over het resultaat. “Om mijn droom te verwezenlijken, zocht ik een bedrijf dat de auto kon moderniseren en toch de geschiedenis kon bewaren. Electrogenic was de perfecte keuze.”
Foto’s: Electrogenic / Finn Beales