Dat Duitsland dwars ligt in de onderhandeling over het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 is inmiddels wel duidelijk. In het Europees Parlement zijn ze daar niet van gecharmeerd en hekelen de houding van Duitsland. Desondanks lijken ze open te staan om water bij de wijn te doen. E-fuels worden waarschijnlijk de uitzondering op de ban van de verbrandingsmotoren.
Afspraken
De EU wil Duitsland tegemoet komen tegenover een aantal voorwaarden. Zo moeten auto’s (geproduceerd na 2035) e-fuels kunnen onderscheiden van conventionele brandstoffen. Als er toch diesel of benzine wordt getankt moet de auto vanzelf afschakelen of helemaal niet meer starten. Op deze manier probeert de EU misbruik van de eventueel nieuwe regeling te voorkomen. Daarnaast moet er een productielimiet komen op deze auto’s.
E-fuels als alternatief
Alleen voor de synthetische brandstoffen lijkt de EU een uitzondering te maken. De huidige verbrandingsmotoren zijn geschikt voor deze brandstoffen. Het nadeel is dat de ontwikkeling hiervan nog in de kinderschoenen staat. Dit maakt het een relatief dure techniek en (nog) niet geschikt voor massaproductie. Het is daarentegen wel mogelijk om e-fuels volledig energieneutraal te produceren, door bijvoorbeeld zonne-energie te gebruiken om de benodigde elektriciteit op te wekken.
Inefficiënt en duur
Er is veel elektrische energie nodig om e-fuels te produceren. Deze energie wordt gebruikt voor de transitie van water en koolstofdioxide tot een vloeibare brandstof. Er is ongeveer 7 keer zoveel energie nodig om 100 kilometer te rijden op e-fuels dan het direct gebruiken in een elektrische auto. Dit betekent, in theorie, dat een volle tank e-fuel 7 keer duurder is dan je elektrische auto volledig opladen. Daarnaast is het de vraag of de productie van deze synthetische brandstoffen in 2035 groot genoeg is om de automarkt te kunnen voorzien. Er zijn nu al grote vraagtekens over de haalbaarheid van het productievolume voor de scheep- en luchtvaart.
Definitief besluit verbod
Er is nog geen duidelijkheid over de datum waarop de wet ‘verbod op brandstofmotoren na 2035’ wordt aangenomen. Duitsland maakt zich in ieder geval niet populair bij het merendeel van de Europese landen als het om dit onderwerp gaat. Het levert namelijk alleen maar vertraging op om de EU klimaatdoelen te halen. De toekomst zal uitwijzen of onze Oosterburen binnenkort hun complete auto-industrie moeten hervormen en e-fuels de uitzondering op de regel worden. Tot die tijd kunnen de liefhebbers genieten van hun conventionele verbrandingsmotoren!