Survey

NewMotion onderzoekt de wensen van EV-rijders door middel van een jaarlijkse enquête: de EV Driver Survey. Uit de resultaten van het rapport van dit jaar blijkt dat er nog drie grote obstakels zijn. Wat er beter kan: de laadtijd, de toegang tot laadpunten en het aantal benodigde laadpassen om overal te kunnen laden.

Tesla laden
Opladen kan ons niet snel genoeg gaan

Wat is de EV Driver Survey? 

De EV Driver Survey van NewMotion is een online enquête waarin jaarlijks duizenden Europese EV-rijders hun bevindingen en inzichten delen. De verzamelde ervaringen resulteren in een lading informatie over veranderend rijgedrag en de laadrituelen van EV-rijders. Kritiekpuntjes maken duidelijk wat er allemaal nog beter kan en moet, om aan de behoeften van de EV-rijder te voldoen. Als de autobranche en bedrijven die laadoplossingen aanbieden goed op die behoeftes inspelen, laten uiteindelijk meer mensen zich verleiden tot de overstap naar elektrische mobiliteit.

De online enquête is dit jaar ingevuld door meer dan 10.000 Europese EV-rijders. Duitsland vertegenwoordigt de grootste groep respondenten (5.713), gevolgd door Nederland (3.652). Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk volgen met elk 510 respondenten. Tot slot waren er 200 Belgische EV-rijders die de enquête invulden.

Sneller laden

Het belangrijkste punt dat het gebruiksgemak van een EV zou verbeteren is de mogelijkheid om sneller op te laden. Van alle respondenten geeft meer dan de helft aan dat een snellere laadtijd de ervaring van elektrisch rijden zou verbeteren. Nederlanders zijn daarin het ongeduldigst: 64 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan sneller te willen opladen. En dat terwijl er in Nederland toch relatief veel snelladers beschikbaar zijn.

Arjan Keizer, Chief Strategy Officer bij NewMotion, voegt daar aan toe: “Wat je hierbij in acht moet nemen, is dat de respondenten allemaal verschillende elektrische auto’s rijden. Een Renault Zoe kun je bijvoorbeeld minder snel opladen dan een Porsche Taycan met een 800 Volt-systeem.” Als we kijken naar de automerken die de respondenten rijden, dan lijkt die verklaring te kloppen. Naast Porsche leveren Hyundai en Kia binnenkort ook auto’s met een 800 Volt-systeem. Met de komst van de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6 zullen klachten over laadtijden naar verwachting afnemen.

Rechter voorzijde Hyundai IONIQ 5, aan de laadpaal
De Hyundai IONIQ 5 beschikt over een 800 Volt-systeem

Betere toegang tot laadpunten

Veel EV-rijders geven aan dat ze een betere toegang tot publieke laadpunten willen. Vooral in Duitsland (waar de meeste respondenten vandaan komen) is dit een actueel probleem. 64 procent van de Duitse EV-rijders vindt dat er een betere publieke-laadpalenstructuur moet komen. In Nederland ligt het percentage met 41 procent een stuk lager. Waarschijnlijk komt dat doordat de dekking van het Nederlandse laadpalennetwerk een stuk beter is.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis op te laden. Daar zijn verschillende redenen voor. Een derde van de betreffende EV-rijders geeft aan dat het op hun adres niet mogelijk is om een oplaadpunt te installeren. 18,2 procent plugt zijn EV het liefst in bij een laadpunt op het werk. En 16,2 procent zet zijn of haar EV bij een publieke laadpaal.

Aantal benodigde laadpassen verminderen

De derde frustraties rondom elektrisch rijden is zeker geen onbelangrijke: de benodigde hoeveelheid laadpassen om overal op te kunnen laden. Bij oplaadstations voor elektrische auto’s is er sprake van een groot aantal laadpasaanbieders. Dat maakt elektrisch rijden wat ingewikkelder dan rijden op fossiele brandstoffen. Bij reguliere brandstofauto’s betalen leaserijders met een brandstofpas en particulieren met de bankpas, maar bij elektrische laadstations werkt dat (nog) niet zo. Laadpasaanbieders hanteren ook nog eens sterk afwisselende prijzen en sommige passen werken via een abonnement. Om zo goedkoop mogelijk uit te komen, moet je als EV-rijder verschillende passen gebruiken. Er zijn wel aanbieders met een groot laadpalennetwerk, maar dat biedt niet de garantie dat je met die pas bij elke laadpaal terecht kan. Op dit gebied valt er dus nog veel te verbeteren.

EV’s opladen kan helaas nog niet met een bankpas

Ondanks de frustratie rondom de hoeveelheid benodigde laadpassen, neemt het aantal EV-rijders met veel laadpassen wel af. Vorig jaar had 24 procent van de respondenten meer dan vier laadpassen op zak. Dit jaar is het percentage afgenomen naar 15 procent. 44 procent van de EV-rijders heeft twee of drie passen en 42 procent doet het met één laadpas.

Kritische nieuwe doelgroep

Hoewel een paar fabrikanten er vroeg bij waren met de bouw van elektrische auto’s, zijn de meeste grote merken zich pas de afgelopen jaren gaan focussen op de productie van volledig elektrische voertuigen. Daarnaast stellen nu meer mensen zich open voor elektrisch vervoer: e-mobiliteit begint aan een grootse ontwikkeling voorwaarts. Gepassioneerde ‘early adopters’ zijn doorgaans heel vergevingsgezind. Maar daarnaast is er nu sprake van ‘new adopters’; een nieuwe doelgroep die ook in de elektrische auto stapt, maar daar ook gemakkelijker kritiek op levert.

Kritiek op de elektrische auto

Niet iedereen is positief over de elektrische auto. De laadtijd van EV’s lijkt het grootste knelpunt te zijn. 4 procent van de respondenten gaf aan dat hun volgende auto weer een ‘gewone’ brandstofauto wordt. Daarnaast denkt 8 procent van de EV-rijders aan de overstap naar een auto op waterstof. “Het kleine aandeel dat liever overstapt op een andere aandrijving, bestaat waarschijnlijk uit mensen die continu grote afstanden moeten afleggen. Voor hen kan waterstof een goede oplossing zijn,” vertelt Arjan Keizer.

Linker zijkant Toyota Mirai, persfoto
De Toyota Mirai is één van de twee in Nederland beschikbare waterstofauto’s

Waterstof vs. elektriciteit

Momenteel bieden alleen Toyota en Hyundai een waterstofauto aan in Europa. In de Verenigde Staten kun je ook de Honda FCX Clarity krijgen. Van de Europese merken is momenteel alleen BMW bezig met waterstofexperimenten. Recent doken er beelden op van een BMW X5 met waterstofaandrijving.

Arjan Keizer legt uit waarom weinig merken personenauto’s op waterstof produceren. “Mogelijk heeft dat te maken met de budgetten die fabrikanten beschikbaar stellen voor de ontwikkeling van waterstofauto’s. Een aantal jaar geleden spande het er nog om of de elektrische of de waterstofaandrijving de race naar nieuwe mobiliteit zou gaan winnen. Het is nu echter wel duidelijk dat de elektrische auto die race heeft gewonnen.”

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *