Meerdere autofabrikanten beloofden afgelopen jaren dat ze in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s gingen produceren. De één na de ander krabbelt ondertussen terug.

Een tijd terug publiceerde ik op deze website een artikel over de strategie van Toyota. Het Japanse merk zette bewust niet alles in op elektrische auto’s, maar geloofde heilig in een toekomst vol hybride modellen. De reacties op sociale media over dit artikel waren niet mals. Hoe kon iemand zo stom zijn te denken dat hybrides beter waren dan volledig elektrische auto’s. Dit commentaar was overigens zowel aan Toyota als aan mij gericht.

Gat in de vraag

Nu, een tijd later, maakt de ene na de andere autofabrikant bekend toch af te stappen van die EV-belofte. Eerst was daar General Motors, vooral bekend van Chevrolet, die terugkrabbelde. Hoewel het merk nog steeds gelooft in 2035 alleen nog maar emissievrije auto’s te produceren, gaat het nu investeren in hybride modellen. Opvallend, want in 2019 zei de CEO van General Motors nog: “Als ik een Dollar meer te investeren had, zou ik dat uitgeven aan een hybride? Of zou ik het uitgeven aan datgene waarvan we allemaal weten dat het gaat gebeuren, om dan sneller en beter te zijn dan ieder ander?”

Chevrolet Bolt: een elektrische auto's van General Motors
De elektrische Chevrolet Bolt op de productielijn

Nu dus gaat General Motors toch investeren in hybride modellen. De reden: de vraag naar volledig elektrische modellen vlakt af. Volgens een recente verklaring van de huidige CEO vullen PHEV modellen een gat in de huidige vraag op. General Motors wil immers auto’s blijven verkopen en nu de vraag naar elektrische modellen niet meer groeit, zoekt men andere manieren.

Plan aangepast

Kort na de verklaring van General Motors kwam ook Genesis, het luxe-merk van Hyundai, met een soortgelijk bericht. Nog dit jaar gaat Genesis hybride modellen aanbieden. Opvallend genoeg gaat men zelfs mild-hybride auto’s maken, niet alleen plug-in hybrides. Dit is een flinke stap, want nog nooit eerder bood Genesis een hybride model aan. Sterker nog, eerder beloofde het merk vanaf volgend jaar alleen nog maar elektrische modellen te maken. Volgens een verklaring van Genesis is dit plan nu aangepast.

Zelfs Mercedes-Benz komt terug op zijn belofte. Zeiden de Duitsers eerder nog dat ze vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s zouden produceren, nu laten ze weten dat Mercedes-Benz verbrandingsmotoren blijft aanbieden ‘zolang dat nodig is’. Hier kun je lezen: zolang ze verkocht worden. De plotselinge koerswijzigingen zal meerdere oorzaken hebben: van de enorme investeringskosten voor ontwikkeling van elektrische auto’s tot het tot nu toe tegenvallende bereik van EV’s. Ook het achterblijven van de broodnodige laadinfrastructuur draagt hieraan bij.

electrische auto's van Mercedes-Benz
De toekomst van Mercedes-Benz is niet alleen elektrisch

Eigen graf

Het belangrijkste doel van bedrijven is om te blijven bestaan. Autofabrikanten kunnen wel de wens hebben alleen elektrische auto’s te produceren, maar als dit niet genoeg geld oplevert, dan verdwijnen zulke plannen snel in een bureaulade. Dat kunnen we ze moeilijk kwalijk nemen. Het gebrek aan subsidies, de hoge aanschafprijzen en de problemen met het aanleggen van infrastructuur houdt consumenten tegen elektrisch te gaan rijden. Fabrikanten zouden hun eigen graf graven als ze hier niet hun koers op zouden aanpassen.

Misschien, heel misschien, zag Toyota dit al van verre aankomen. Zij zijn nu de lachende derde, want hun focus lag al bij hybrides. Dan heeft Toyota wellicht toch een goede beslissing genomen om eerst de aandacht bij hybrides te leggen, en niet bij volledig elektrische auto’s.

Dit gezegd hebbende: ik ga alvast onder mijn bureau liggen, voor als dit artikel op sociale media verschijnt.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *