Niemand van de top van Seat of moederconcern Volkswagen zal het bevestigen, maar alle seinen staan op groen om het Spaanse merk een sterfhuisconstructie in te bonjouren.
Op het oog lijkt het prima te gaan met Seat; de verkopen gaan immers goed. In 2023 verkocht het merk meer dan 500.000 wagens. Iets waar menig Chinees merk alleen maar van kan dromen. Ook werd deze week bekend dat de Ibiza en de Arona een facelift krijgen. Helemaal stil zitten de Spanjaarden dus niet.
Op papier is de werkelijkheid echter anders. Van de 500.000 verkochte modellen kwamen er zo’n 230.000 stuks voor rekening van zustermerk Cupra. En dat merk verkoopt elk jaar meer auto’s. Het sportieve label noteert een groei van zo’n 50% op jaarbasis, ook in Nederland.
Fut is er uit
De groei is er ondertussen wel uit bij Seat, dat elk jaar minder auto’s verkoopt. Zo’n 37% minder in februari dan vorig jaar, in ons land. De ‘hardlopers’ zijn de Leon, Arona en Ibiza.
Jawel, er komt een tweede vernieuwingsronde aan, voor de Leon, de Ibiza en de Arona, maar pas over een jaar. De grootste veranderingen? Vooralsnog een nieuwe grille en aangepaste verlichting. Maar de Arona en de Ibiza zijn dan al zo’n acht jaar op de markt. Dat is de gemiddelde levensloop van een generatie. En veroudering in autoland slaat snel toe, zeker in dit digitale tijdperk. Tenzij je Land Rover Defender of Fiat Panda heet.
Koek is op
Na acht jaar is voor veel modellen het einde in zicht, of is er tenminste een opvolger in zicht. Bij Seat niet en het blijft doodstil over opvolgers of nieuwe modellen. Terwijl zustermerken van de Volkswagen Group de wereld volstorten met nieuwe EV modellen en concepten krijgt Seat geen deel van die koek. Een jaar geleden bevestigde het merk zelf dat er na 2030 een nieuw tijdperk zal aanbreken waarin het een mobiliteitsmerk wil worden. Het merk zich wil specialiseren in elektrische deel-auto’s en andere mobiliteitsconcepten. Concreet is dat bijvoorbeeld dit elektrische scooterexperiment.
Agressief zusje
Aan de andere kant wordt er door moederbedrijf Volkswagen wel volop geïnvesteerd in Cupra. Tot 2025 komen er zelfs drie nieuwe modellen uit, met dit jaar al de SUV-coupé Tavascan. Volledig elektrisch. Het merk Cupra werd in eerste instantie bedacht om jongeren aan te spreken. Maar het hipster-submerk werd onverwacht veel populairder.
Als Cupra-rijder ben je lid van de Cupra-tribe. De velgen onder een Formentor zijn koperkleurig, de tribal zit niet op je onderrug maar op je achterklep en matte lak is niet langer voorbehouden voor aftersales avonturen. Cupra’s zijn sportiever, agressiever getekend, premium en duurder. Daarmee spreken ze een nieuw publiek aan en liggen de marges hoger. Die match is geld waard voor Volkswagen.
Spaanse Alfa
Seat was altijd het Alfa Romeo van de Volkswagen Group. Een beetje strakker geveerd, iets scherper sturend. Niet premium en vaak genoeg iets meer een zachte paprika dan een Spaanse peper. Vandaag de dag eet Cupra het merk leeg en kijken we met zijn allen de komende vijf jaar naar de aangekondigde dood van een iconisch merk. Zeventig jaar Spaanse merkidentiteit, tergend langzaam ten onder. Una gran tragedia.