Met de lancering van de gefacelifte Mitsubishi ASX brengt het merk weer een beetje identiteit terug. Op 3 april 2024 deed Mitsubishi tijdens een perspresentatie het doek van de vernieuwde ASX. Dagelijksauto was erbij!
Een letterlijke facelift
De meeste facelifts die we zien zijn een make-over van het uitgaande bestaande model. Mitsubishi pakt dat iets anders aan en doet een letterlijke facelift. Wat bedoelen we daarmee? Heel simpel, de veranderingen aan het exterieur zijn als volgt: de voorbumper (het gezicht) is vernieuwd. Oké er zijn ook nieuwe velgen, koplampen en dag-rijverlichting, maar dat is het dan ook wel. Het “Dynamic Shield” familiegezicht is nu duidelijk herkenbaar.
Hiermee zeggen we niet dat het niet goed is. We vinden het juist mooi om te zien dat Mitsubishi weer een beetje een eigen identiteit aanneemt. Mitsubishi geeft toe nog altijd hevig te leunen op Renault, Dat is dan ook goed terug te zien. Zo blijft bijvoorbeeld de achterkant vrijwel ongewijzigd. Terwijl ook deze goed een herkansing had kunnen gebruiken. Al was het maar voor het stukje identiteit. Gelukkig is de facelift niet beperkt tot het exterieur.
Interieur en infotainment
Een iets grotere verandering bevindt zich in het interieur. Een “zwevend” middenconsole is geïntroduceerd. Ook is er een nieuw infotainment scherm geplaatst. Die meet 10.4 inches en is verticaal geplaatst. Ook kan deze geïntegreerd zijn met Google Automotive Services voor Apps en navigatie, hierover later meer. Er is een kleinere variant van het scherm beschikbaar. Deze meet 7inch echter komt niet naar Nederland. Nederlanders willen meer! Aldus Mitsubishi.
Bij het kiezen van de bekleding is er de keuze tussen leder en stoffen interieur. Welke het wordt laten we aan de klant over, beide keuzes zijn erg mooi uitgevoerd. Kies dus gewoon wat je zelf mooi en prettig vind. Achter het stuur is het zicht naar voren prima. De hele ruimte voorin is overigens prima voor de bestuurder en bijrijder. Wat iets minder is, het zicht naar achter door een relatief kleine achterruit. Voor kinderen en kleinere mensen (ondergetekende bijvoorbeeld) is de achterbank goed. Langere mensen kunnen zich wat krap voelen. Niet betreffende hoofdruimte, die is er genoeg. Beenruimte daarentegen, niet helemaal.
Integratie van Google services
De grootste verandering voor de klanten van Mitsubishi is de integratie van Google in het infotainment. Deze neemt dingen zoals navigatie (Maps) maar ook de spraakbesturing tot zich. Daarmee kunnen klanten door de prompt: “Hey Google” te zeggen, Gebruik maken van bijvoorbeeld de stoelverwarming of climate control.
Als de klant geen fan is van Google of veel waarde hechten aan zijn/haar privacy. Dan heeft Mitsubishi een oplossing voor je: Het is niet verplicht gebruik te maken van Google. Sterker nog, de goedkopere uitvoeringen krijgen dit niet standaard. Wel kan ervoor gekozen worden. Kiest de klant tijdens de configuratie wel voor de service? Dan zal de auto vragen in te loggen met je google-account. Doe je dit niet, dan beperk je jezelf erg in het infotainment.
Keuzes, keuzes, keuzes
Met 4 keuzes aan uitvoeringspakketten heeft Mitsubishi aan iedereen proberen te denken. Er zijn 4 uitvoeringspakketten: “Inform”, “Invite”, “Intense” en “Instyle”. Alle varianten zijn leverbaar in 5 kleuren. Naast de oude vertrouwde keuzes (lees saaie keuzes) zoals zwart en wit is er gelukkig ook een rode en blauwe lak leverbaar. Doe eens gek, kies voor een ongewone kleur. Wij vinden het rood erg goed staan. In het zwart vervagen de lijnen van het carrosseriewerk gewoon teveel.
Opvallend genoeg laat Mitsubishi de PHEV-uitvoering vallen. Deze wordt geschrapt vanwege lage verkoopcijfers. Het aanbod blijft verder ongewijzigd qua chassis, motoren en vermogen. Er zijn 4 motoren beschikbaar om uit te kiezen. Waarvan de meest krachtige optie, een maximum trekkracht heeft van 1500 kilogram. Natuurlijk kan de klant kiezen of er een handgeschakelde of automatische versnellingsbak in mag.
Waarom zou je als klant kiezen voor de gefacelifte Mitsubishi ASX, en niet voor de eveneens vernieuwde Renault Captur? In de basis zijn de twee auto’s hetzelfde, dezelfde veiligheidssystemen, dezelfde motoren, hetzelfde chassis enz. De keuze tussen beide modellen hangt af van persoonlijke voorkeur. De keuze zit echt bij de klant en wat deze wil. De Japanner ziet er naar onze mening een stuk robuuster en stoerder uit. De Franse heeft een wat ronder ontwerp aan het front.
De garantieperiode in Europa voor de nieuwe Mitsubishi ASX is 5 jaar of 100.000km. Mitsubishi Nederland vond dit niet genoeg en doet er 3 jaar en 60.000 km bovenop. Nederlandse klanten krijgen dus 8 jaar fabrieksgarantie of tot 160.000 km. Uiteraard is zoals wettelijk verplicht de eerste 2 jaar een onbeperkte km garantie van kracht.
We zijn benieuwd naar de testrit ervaringen met de vernieuwde Mitsubishi ASX! Zodra we die hebben, lees je het op Dagelijksauto.nl.