Deze week bereikte ons het nieuws dat Ford stopt met de populaire Fiesta. Al op korte termijn zelfs: medio 2023 is Fords kleinste niet meer te krijgen. Het past in een trend die al een tijdje gaande is. Bij alle merken, maar vooral bij Ford. Blij worden we er niet van. We leggen uit waarom.

Volgens het persbericht maakt de Ford Fiesta ruimte voor elektrische auto’s. Jij en ik weten echter de werkelijke reden: het is veel moeilijker om winst te maken op kleine auto’s. Daarom zijn de auto’s in de kleinste klasse afgelopen jaren stelselmatig de nek om gedraaid. Denk maar aan de Citroën C1 of de Opel Adam: zonder opvolging verdwenen.

De Ford Fiesta was vroeger niet eens het kleinste model van Ford. Kent u die schattige Ford Ka nog? Ja, die zat vroeger nog onder de Ford Fiesta. Die is jaren geleden al verdwenen. En dat terwijl hij zeker populair was – toen en nu nog steeds. We hebben ook nog de originele Ford Puma gehad: een leuk klein sportwagentje op het chassis van de Fiesta. Ook al verdwenen. De naam Puma vinden we tegenwoordig terug op een crossover.

Ford Fiesta ST3
Het bommetje: De Fiesta ST. Heel iets anders dan al die loodzware crossovers

Alles groter

Het verdwijnen van de Ford Fiesta betekent een verdere verschraling van het merk. Een aantal jaar geleden schrapte Ford in Amerika al alle sedans van het programma. Wat overbleef waren crossovers, SUVs, grote pick-ups en de Mustang. Helaas kon zelfs de iconische ponycar niet ontkomen aan de gekte: Ford bleek er geen problemen mee te hebben het Mustang-paardje op een elektrische crossover te plakken. Niets is meer heilig.

Alles moet groter, alles moet hoger. Kleine auto’s van vroeger, zoals de Volkswagen Polo of de Opel Corsa, zijn ondertussen flink gegroeid. De MINI maakt sinds zijn Duitse overname ook zijn naam niet meer waar. Zelfs Smart heeft zijn mini-autootjes ingeruild voor een forse crossover.

Het is de grootste contradictie van deze tijd: om het milieu te sparen gaan we allemaal grotere auto’s rijden. We denken dat ze veiliger zijn, maar dat zijn ze niet. Hun formaat doet elke milieubesparing teniet. Wegen en bruggen bezwijken onder het gewicht en meer ruimte wordt opgeofferd om al die grote auto’s kwijt te kunnen.

Meer accu’s

Volgens de autofabrikanten bouwen ze alleen de auto’s die de koper wil. Wij weten wel beter. Op een grote, dure auto kun je meer winst maken. Zeker als je hem ook nog volstouwt met dure elektronica. Want ook de basisuitvoering is compleet van de markt verdwenen. De Ford Fiesta zonder enige vorm van elektronica van vroeger bestaat al lang niet meer.

Mustang + Mach-E
Zelfs de Mustang ontkomt niet aan de crossover-gekte

In de tijd van elektrisch rijden is er nog een reden om auto’s groter te maken. In een crossover of SUV passen meer accu’s dan in een hatchback. Dat is belangrijk, zeker voor een merk als Ford, dat een beetje achterblijft in de race. Om mee te kunnen doen aan de wedloop naar het hoogste rijbereik heb je meer en meer accu’s nodig. Dat auto’s daarvoor steeds groter, zwaarder en onhandelbaarder worden, neemt men op de koop toe.

Kleine beurs

Het aanbod auto’s verschraalt steeds meer, en dat is slecht nieuws voor de autoliefhebber. Nog heftiger zijn de gevolgen echter voor een andere groep. Mensen zonder een dikke bankrekening merken het meest van het schrappen van kleine modellen zoals de Ford Fiesta. Kleine auto’s maakten mobiliteit bereikbaar voor iedereen, niet alleen de rijken. De nobele Ford Fiesta, al dan niet tweede- of derdehands, zorgde ervoor dat Jan Modaal naar z’n werk kon rijden.

Eerst verdween de Ka, nu stopt de Ford Fiesta. De Ford Focus wordt nu Fords kleinste. Bij andere automerken is het nauwelijks anders. Voor mensen met een kleine beurs blijft er weinig over. Bij gebrek aan klein en goedkoop worden zij gedwongen richting grote en oudere auto’s. Iets wat met de toenemende elektronica in auto’s een steeds grotere gok wordt. Elektronica heeft immers een veel kortere levensduur dan de gemiddelde auto.

Kia Picanto GT-Line
Komt al het leuke spul voortaan uit Azië?

Wijzen uit het Oosten

Als je kijkt naar de kleine auto’s die overgebleven zijn, dan valt op dat het merendeel uit Azië komt. Denk maar aan de Kia Picanto, de Hyundai i10 en de Toyota Aygo , al is die laatste in X-versie ook gegroeid. Toch bewijzen de Aziaten: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Zelfs de Chinezen tonen soms proefballonnetjes in de vorm van een elektrische sedan of zelfs een hatchback. Een sterk contrast met de megalomane modellen uit Europa en Amerika.

Het verhaal doet sterk denken aan de jaren ‘70, waarin de Amerikaanse merken zelfs tijdens de oliecrisis dachten dat Amerikanen zaten te wachten op steeds groter wordende automobielen. Ook hier kwam de wijsheid uit het Oosten: auto’s zoals de Toyota Corolla en de Honda Civic veroverden de harten van de consument. Traditionele autobouwers hadden het nakijken.

Iets zegt ons dat de geschiedenis zich herhaalt. Dag Ford Fiesta, we zullen je missen.

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. Geert schreef:

    Ford is helrmaal de verkeerde weg ingeslagen. De Mondeo is ook al weg hier in Europa. En van een 4 cilinder naar een 3 cilinder. Mijn Focus van 2020 nieuw gekocht heeft nu 107000km gelopen. Motorblok is afgelopen maandag overleden.. waar is die betrouwbare Ford gebleven van vroeger. Ford werkt nu mee aan een milieuramp met al die accu’s. Alleen vanwege het milieu elektrisch. Wasr komt de stroom vandaan en wat gaat er met die accu’s gebeuren als die kapot zijn. Dat wordt een milieuramp. En elektrische auto zijn nog levensgevaarlijk Ford moet weer terug naar een normale 4 cilinder of 6 cilinder. Die motoren zijn sterker, zuiniger en niet zo schadelijk voor het milieu. En veiliger.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *