nieuwe Ford Focus ST

Vorig jaar presenteerde Ford de vierde generatie van de Ford Focus. De normale uitvoeringen vliegen ondertussen als warme broodjes uit de showroom. Maar het was nog even wachten op het sportieve broertje uit de familie: de ST. En hij is nog extremer dan de vorige!

Lange traditie

Ford heeft dan ook een traditie hoog te houden: al lange tijd maken ze heel sportieve versies van hun normale gezinsauto’s. Denk bijvoorbeeld aan de legendarische Sierra Cosworth uit de jaren ’80 en later de Escort Cosworth. Toen de Escort halverwege de jaren ’90 opgevolgd werd door de Ford Focus werd de sportieve traditie voortgezet met de Focus ST en de Focus RS. Ideaal voor mensen die soms de kinderen willen wegbrengen en boodschappen moeten doen, maar op z’n tijd ook genadeloos hard willen gaan.

En genadeloos hard, dat gaat de nieuwe Ford Focus ST zeker. Waar het vorige model het nog moest doen met een 2-liter motor die 250pk produceerde, krijgt het nieuwe model de 2,3-liter viercilinder die we al kennen van de Ford Mustang en de Focus RS. Dit volledig aluminium blok perst er niet minder dan 280pk uit en heeft een maximaal koppel van 450Nm.

Optimaal rijplezier

De nieuwe Focus ST daagt je constant uit hem eens lekker in de toeren te jagen. Geef je toe aan deze verleiding, dan zit je vanuit stilstand in minder dan 6 seconden aan de 100 km/u. Volgens Ford reageert de motor nog beter op input van de bestuurder, dit onder andere door de uitlaatgassen te gebruiken voor de twin-scroll turbo, een verbeterde luchtinlaat en een intercooler.

Waar andere merken steeds vaker alleen een automatische versnellingsbak op hun sportieve modellen leveren, kun je bij Ford nog gewoon kiezen voor een handbak met 6 versnellingen. Door de automatische tussengasfunctie en schakelindicator kan de bestuurder optimaal door de versnellingen gaan voor de beste rij-ervaring. Uiteraard is de ST ook met een zeventraps automaat te krijgen.

Ford heeft de nieuwe Focus ST verder voorzien van een speciaal onderstel, aangepaste remmen en betere vering. Hij ligt ook iets lager dan de normale Focus. Voor het eerst is de ST voorzien van een elektronisch sperdifferentieel om hem nog beter door de bocht te laten gaan. Daarnaast draagt dit ook bij aan het verbeterde stuurgedrag.

Lees ook: Rijtest Ford Focus ST (2019)

Ultieme veelzijdigheid

De Ford Focus ST is net als zijn kleinere broertje de Fiesta ST een auto met vele gezichten. Op het ene moment rijd je in een comfortabele gezinsauto, maar met een druk op de “sport”-knop op het stuur word je in de Recaro-stoelen gedrukt. En als je ook het Performance Pack hebt aangekruist, krijg je een “track”-modus waarmee je ST klaar is voor een rondje over het circuit. Vergeet dan niet de boodschappen in de kofferbak goed vast te zetten.

De Ford Focus ST is voorzien van een andere voorbumper met extra luchtinlaten en dubbele uitlaat die uit de speciale achterbumper met diffuser steken. Ook heeft hij een flinke spoiler. Opvallend genoeg zijn de bumpers en de spoiler nauwelijks anders dan bij de Focus ST-line, het sportieve optiepakket van de normale Focus. Wel is er een speciale blauwe en een oranje lak beschikbaar die uniek zijn voor de ST. Maar ook wit, grijs, rood of zwart behoren tot de mogelijkheden.

In het interieur zal je ook niet vergeten dat je in een ST zit. Op verschillende plekken zal je het iconische ST-logo terugvinden. Het speciale stuur en de Recaro-stoelen zijn ideaal voor een sportieve rijstijl. Omdat de ST in de basis een gewone Focus is, passen vier volwassenen er moeiteloos in en kun je voldoende bagage kwijt. Dit is zeker het geval als je de ST bestelt als stationwagen.

Ford heeft zichzelf overtroffen met de nieuwe Focus ST. In de stad, op de snelweg of op het circuit: deze auto is werkelijk van alle markten thuis.

De verkoop van de nieuwe Ford Focus ST start deze zomer. 

Categorieën