Een tijd terug brachten we al het treurige nieuws dat het einde van de geliefde Ford Fiesta nabij is. Maar het drama blijkt groter dan gedacht: ook de Ford Focus verdwijnt over een tijdje uit het programma. Ook hier weer hetzelfde verhaal: Ford stopt met de Focus ten gunste van crossovers en SUVs.
Bij een persevenement bracht de marketing-baas van Ford in Duitsland, Christian Weingärtner, het opvallende nieuws dat niet alleen de Fiesta, maar ook de Focus gaat verdwijnen om ruimte te maken voor meer crossovers en SUVs. Op weg naar elektrificatie wil Ford een meer Amerikaans aanbod, dus meer grote auto’s en zelfs pickups. Als de Ford Focus stopt, is de Puma de kleinste Ford die je kunt kopen.
In feite doet Ford in Europa hetzelfde als dat het een aantal jaren geleden in Amerika deed. In één beweging werden daar alle sedans van het merk geschrapt, inclusief de populaire Ford Taurus. Wat overbleef, was een zee aan pick-ups, crossovers en SUVs. Slechts één auto weerstond Fords slachtpartij: de Ford Mustang. Het is echter de vraag hoe lang deze legendarische sportauto nog overleeft, aangezien Ford flink zaagt aan de stoelpoten van de Mustang.
Elektrisch
Volgens Ford maakt het verdwijnen van de Focus ruimte voor elektrische modellen. In 2030 moeten er alleen nog elektrische modellen in de showroom staan. Alleen: de Focus kan makkelijk elektrisch worden, al dan niet onder een andere naam. Ford heeft zelfs al een deal met Volkswagen om hun MEB-platform te gebruiken. Toch lijkt Ford geen zin te hebben in een elektrische Focus. Dit terwijl auto’s als de ID.3 of de MG 5 bewijzen dat een elektrische auto van dat formaat goed mogelijk is.
De werkelijke reden waarom Ford stopt met de Focus en andere modellen is niet moeilijk te raden. Al jaren staan de winstmarges van kleine auto’s onder druk. Vele merken zijn al gestopt met hun kleine modellen en ook Ford voelt de hete adem van aandeelhouders in de nek. Het is geen geheim dat de winstgevendheid van de Fiesta en de Focus niet in lijn was met de verkoopaantallen.
Revolutie
Die verkoopaantallen tonen ook waarom de beslissing van Ford niet goed is voor het autokopend publiek: blijkbaar is er veel vraag naar een model als de Focus. Wie zit er te wachten op meer grote, hoge auto’s? Zoveel ruimte is er niet meer over op de Nederlandse wegen, en ook op het gebied van veiligheid scoren crossovers en SUVs slechter dan simpele hatchbacks.
Het hele verhaal doet ook erg denken aan de vorige revolutie die de autowereld op z’n kop zette: de oliecrisis in de jaren ’70. Terwijl de olieprijzen stegen, bleven de Amerikaanse merken grote auto’s de markt in pompen. Ze waren overtuigd dat de consument hierop zat te wachten. De waarheid was echter dat kopers massaal overstapte naar de kleine en zuinige modellen van Honda en Toyota. Juist daar had de Amerikaanse automobilist op gewacht.
Terugkeer
Nu de elektrificatie van het wagenpark voor een nieuwe revolutie zorgt, grijpt het Amerikaanse Ford wederom terug naar grote auto’s. Hierbij wordt niet alleen de wens van een grote groep consumenten genegeerd, maar ook een trend die langzaam zichtbaar wordt in autoland.
Wie goed oplet, ziet namelijk de terugkeer van de sedan bij de elektrische auto. Denk aan de modellen van Nio, Lightyear en natuurlijk Tesla. Automerk Lucid verklaarde al dat crossovers en SUVs iets van het verleden zijn. Bij elektrische auto’s is efficiëntie belangrijker dan ooit, en dat leidt tot nog meer aandacht voor de stroomlijn. En wat is pertinent niet aerodynamisch? Juist, de grote, hoge auto’s waar Ford zich op vastbijt.
Wederom treuren we om het verlies van een iconisch model uit de Ford-stal, en wederom schudden we meewarig ons hoofd. Waar de wereld meer en meer vraagt om zuinigheid, efficiëntie en gematigdheid, kiest Ford voor meer winst en dwingt het automobilisten nog meer naar steeds grote, duurdere auto’s. Het merk dat ooit de auto naar de gewone man bracht, legt de focus definitief ergens anders.
Dit is het domste wat Ford kan doen: ze komen er vanzelf achter dat (vooral) Europa niet zit te wachten op grote Fords. Jammer: dat wordt dan toch een ander merk voor mij.