Niet lang na de introductie van de nieuwe generatie Fiesta, volgt alweer de ST-variant. Ford onthulde namelijk vandaag, voorafgaand aan de Autosalon van Genève, de splinternieuwe Fiesta ST. Begin 2018 staat hij pas bij de Nederlandse dealers.
Driecilinder levert meer pk’s
Bij een auto als de Fiesta ST draait het om prestaties. Om zijn voorganger op dit vlak te overtreffen, is de nieuweling voorzien van 200 pk aan vermogen. Dit wordt geleverd door een 1.5 liter driecilinder EcoBoost-motor, die bovendien 290 Nm koppel produceert.
Ondanks dat het een ST-versie betreft, is de CO2-emissie binnen de perken gebleven. Gemiddeld stoot hij 114 gram CO2 per kilometer uit. De oorzaak van deze lage uitstoot is het cilinderdeactiveringssysteem, dat een primeur is voor een driecilinder-krachtbron.
De sprint van 0 naar 100 km/h is in 6,7 seconden geklaard. Andere cijfers maakt Ford op een later tijdstip bekend.
Drie- en vijfdeurs
Vanaf begin volgend jaar wordt de Fiesta ST leverbaar als drie- en vijfdeurs. Beide varianten staan op 18 inch lichtmetalen velgen en hebben een typische ST-uitstraling. Denk hierbij aan de honingraat grille, diffuser en dubbel uitlaatsierstuk.
Meer personalisatieopties
Ford heeft het aantal personaliseringsmogelijkheden, ten opzichte van de vorige generatie, verder uitgebreid. De nieuwe Fiesta ST is te bestellen met diverse afwerkingssoorten voor de portiergrepen, versnellingspook en het stuurwiel. Ook kan de klant kiezen voor decoratieve dashboardsierlijsten en meerdere stylingspakketten.
Standaard is het model voorzien van Recaro-sportstoelen en een stuurwiel met afgevlakte onderkant. Niet bijzonder in het geval van de Fiesta ST, maar wel opvallend: de ST-emblemen op o.a. het sportstuur.
Tevens staan het SYNC 3-infotainmentsysteem en de B&O Play-geluidsinstallatie (inclusief 10 luidsprekers) op de optielijst. SYNC 3 is het nieuwste navigatie- en multimediasysteem van Ford, dat ondersteuning biedt aan Apple CarPlay en Android Auto. De bediening werkt middels een groot 8 inch touchscreen.