Fords populaire Ranger pick-up wordt nog niet volledig elektrisch, maar verschijnt als plug-in hybride. De Ford Ranger PHEV verliest geen van de kwaliteiten die de Ranger nu heeft, maar krijgt wel de voordelen van elektrisch rijden.
De Ranger PHEV combineert een elektromotor met een 2,3 liter benzinemotor. Hierdoor kan hij 45 kilometer volledig elektrisch rijden maar levert hij niets in aan bruikbaarheid. Dit is ook de reden dat Ford geen volledige elektrische Ranger aanbiedt, zoals ze in Amerika wel de Ford F150 Lightning verkopen. Zowel het trekken van een aanhanger en offroad-rijden zijn een probleem met een elektrische auto, en dat is juist waarin de Ranger nu uitblinkt.
Veel voordelen
Met een gecombineerde aandrijving kan de Ford Ranger PHEV nog hetzelfde als met alleen een brandstofmotor. Hij kan nog steeds een aanhanger tot 3,5 ton trekken en Ford garandeert dat ook dat het laadgewicht gelijk blijft. Hoeveel het laadgewicht precies is, kon men echter nog niet zeggen. Ook de offroad-kwaliteiten blijven gelijk.
De elektromotor maakt dat de Ford Ranger PHEV welkom is in de milieuzone. Daarnaast bespaar je uiteraard een flinke slok benzine met dat elektrisch rijden. Fluisterstil rijden is uiteraard ook een voordeel, zowel voor jezelf als voor de mensen om je heen. Dankzij de elektrische motor heeft de Ford Ranger PHEV ook het hoogste koppel van alle Rangers.
Dankzij Ford Pro Power On-Board, dat we al kennen van de Ford e-Transit, kun je de elektriciteit ook voor andere toepassingen gebruiken. In de cabine vindt je een normaal stopcontact, in de laadbak zelfs twee. Daarmee kun je je gereedschap gebruiken of deze tijdens het rijden opladen. Zo kun je de Ford Ranger PHEV gebruiken als generator. Dreigt de accu leeg te raken, dan schakelt de benzinemotor automatisch bij.
Elektrisch rijden
Tijdens het rijden kun je in de Ford Ranger PHEV kiezen uit vier rijmodi. Normaal laat je de auto zelf kiezen of hij elektrisch of met hulp van de benzinemotor rijdt. In stadscentra kun je echter kiezen voor EV Now, waardoor je de auto dwingt volledig elektrisch te rijden. Op die manier ben je zero-emissie. Als je op weg bent naar zo’n milieuvriendelijke zone, dan kun je kiezen voor EV Later, waardoor je niet alle elektriciteit op gebruikt. Is je accu leeg, dan kun je die middels EV Charge opladen tijdens het rijden, zodat je later elektrisch kunt rijden.
Uiteraard kun je de accu ook aan het stopcontact opladen. Dit gaat via een kabel van maar liefst 7 meter, die je bewaart onder de tweede zitrij. Snelladen kan de Ford Ranger PHEV niet. Laadsnelheden en -tijd kan Ford op dit moment nog niet geven. Ook de grootte van de accu is nog niet bekend. Wel weten we dat deze onder de laadbak ligt, maar dat hier ook nog steeds ruimte is voor een reservewiel.
Ford begint over een jaar met de productie van de Ranger PHEV. Begin 2025 worden de eerste exemplaren aan klanten geleverd. In welke uitvoeringen de plug-in hybride beschikbaar wordt, is nog niet bekend. Ook naar de prijs moeten we nog gissen.