Ford Fiesta 2017

Volgens Ford CEO Jim Farley moeten we af van onze liefde voor grote auto’s. We zijn veel beter af met een kleine auto, vindt hij. Opvallend, want Ford heeft alle kleine modellen onlangs geschrapt.

In 2023 is Ford geheel gestopt met de kleine publiekslieveling van het merk: de Fiesta. Dit was op dat moment het kleinste model dat Ford verkocht. Eerder zat de Ford Ka hier nog als kleiner model onder, maar die was al eerder ten prooi gevallen aan de grootheidswaanzin. Nog voor de Ford Fiesta goed en wel van de markt verdwenen was, maakte men bekend dat ook de Focus zou verdwijnen. Vanaf dat moment was een crossover, de Puma, het kleinste model dat Ford in de showroom had staan.

Radicale keuze

Des te vreemder dus dat de hoogste baas van Ford nu zegt dat we in een kleine auto moeten gaan rijden. Uhm, meneer Farley, welke dan? Al in 2019 besloot Ford in Amerika alle sedans en hatchbacks te schrappen uit de catalogus. Naast de Ford Mustang kan de Amerikaanse koper alleen nog pick-ups, crossovers en SUV’s krijgen. Daar is weinig kleins aan.

Ford Explorer gaat eruit
Boven dit artikel: Ford Fiesta (geschrapt). Hierboven: Ford Explorer (niet geschrapt)

De bijzondere wending van Farley heeft te maken met elektrische auto’s. “Je moet radicale keuzes maken als autobouwer om een winstgevende elektrische auto te kunnen maken”, aldus Farley in een interview met CNBC. “Het eerste dat we moeten doen, is al onze aandacht richten op kleinere, betaalbare auto’s. Deze grote, enorme elektrische auto’s gaan nooit geld verdienen. Ze hebben grote accu’s nodig en accu’s worden nooit betaalbaarder.”

Monstervoertuigen

Farley roept dus op om de liefde voor wat hij noemt ‘monstervoertuigen’ te laten varen en kleine auto’s te omarmen. Op zich een heel logische gedachte – wij bij dagelijksauto.nl roepen dit al jaren – maar het is opvallend om deze woorden uit de grote baas van Ford te horen komen. Nu is het natuurlijk niet voor de verkeersveiligheid of het milieu dat we van Ford in een kleine auto moeten gaan rijden. Nee, het draait natuurlijk allemaal om winstgevend voor het bedrijf.

En laat die winstgevendheid nu precies de reden zijn dat Ford de Ka, de Fiesta en de Focus liet verdwijnen. Het is een vreemde wereld, nietwaar, Farley?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *