Naast elektrische bestelauto’s en die op diesel is er nog een derde variant, die niet veel voorkomt: de plug-in hybride (PHEV). Ford zet vol in op deze categorie met de Transit Connect PHEV en de Transit Custom PHEV. Eigenlijk vreemd, want ook met een hybride mag je de zero-emissiezone niet in.
Ford presenteerde zijn twee plug-in hybride modellen onlangs in Nederland. Zowel de Transit Connect PHEV als de Transit Custom PHEV zijn vanaf begin volgend jaar te krijgen. Ze komen naast de elektrische en dieselversies (al is er geen elektrische Transit Connect, dan moet je de vergelijkbare Transit Courier hebben). Ford gelooft sterk in de PHEV: volgens hen maken deze modellen volgend jaar de helft van de verkopen uit.
BPM
Zo’n 40% van de klanten koopt een elektrische bedrijfswagen van Ford. Een kleine 10% gaat ondanks de naderende milieubeperkingen voor een diesel. Dit betekent dat de helft van de klanten bij Ford kiest voor een plug-in hybride. Dat zijn flinke aantallen. En heel bijzonder, want een PHEV mag de zero-emissiezones niet in.
Waarom dan toch een PHEV? Dat heeft te maken met de BPM. Vanaf 1 januari 2025 moet ook over een bedrijfswagen BPM betaald worden. Deze wordt bepaald aan de hand van de uitstoot. Je ziet de bui al hangen: een PHEV stoot veel minder uit dan een diesel. Dus voor klanten die nog geen elektrische bedrijfswagen kunnen of willen kopen, is een PHEV de goedkoopste optie. Ford rekende voor dat een vergelijkbare bedrijfswagen op diesel zo maar 15.000 Euro duurder kan worden dan een plug-in hybride. Tel uit je winst.
Volkswagen
Tijdens de introductie mochten we kennismaken met de Ford Transit Connect PHEV en de Transit Custom PHEV. De aandrijvingen van deze twee voertuigen bleken echter totaal verschillend te zijn. Dit heeft te maken met de afkomst. De Ford Transit Connect is namelijk een product van de samenwerking tussen Volkswagen en Ford. Deze bestelauto is eigenlijk een Volkswagen Caddy. De hybride aandrijving is dus van Volkswagen, net als het interieur en de software op de schermen.
De Ford Transit Custom daarentegen is op en top Ford. De hybride aandrijving is geleend van de Ford Kuga. De bestelauto wordt gebouwd bij Ford Otosan in Turkije, samen met de Volkswagen Transporter. De verschillen tussen de twee waren duidelijk, en in het voordeel van Ford. Niet alleen was de aandrijving van de Transit Custom PHEV soepeler dan die in de Transit Connect PHEV, ook de bediening in het voertuig was minder omslachtig.
Goud in handen
Natuurlijk zijn beide bedrijfsauto’s niet slecht: het zijn allebei fijne voertuigen om mee te werken, met elk hun eigen toepassingen. De hybride aandrijvingen werkten fijn. Alleen als het nodig was, sprongen de verbrandingsmotoren bij. Het verbruik lag uiteraard laag, want beide bedrijfsauto’s kunnen aardig wat kilometer elektrisch afleggen. Bij de Transit Connect PHEV is dat 118 kilometer, bij de Transit Custom PHEV slechts 55 kilometer.
Als één van de weinigen biedt Ford plug-in hybride bedrijfswagens aan. Hiermee hebben ze volgens eigen zeggen goud in handen. Volgend jaar komt de BPM op bedrijfswagens, dus dieselbusjes worden veel duurder. Overstappen naar elektrisch kan niet iedereen. Dan zijn de PHEV bedrijfsvoertuigen van Ford ineens erg interessant. Het lijkt een slimme zet. Zoals ze zelf zeggen: “Voor 2025 is een plug-in hybride bestelauto de allerbeste optie.”