Geneve Motorshow autojournalist

Regelmatig krijg ik te horen dat men jaloers is op mijn vak. De hele dag in de nieuwste auto’s rondrijden regelmatig naar autobeurzen gaan, om op je gemak mooi gepoetste auto’s te bekijken.

Nou, laat ik je eens meenemen met een dagje autobeurs bezoeken. En dan niet zomaar een beurs, maar de Genève Motorshow.

De persdag was op dinsdag 5 maart van 7:30 tot 18:00. De dag ervoor was de Auto van het Jaar verkiezing, maar we hadden de keuze gemaakt om niet dààrvoor naar Genève af te reizen. Via de live-stream was de uitreiking beter te volgen.

2:00 wekker gaat

Op de eerste van de twee persdagen, 5 maart, ging de wekker om 2:00 ’s nachts af. De fotograaf (Frank van Hoof) was er om 2:45. Nog half slaperig stapten we met een thermosfles koffie in de auto (2003 Ford Focus) om af te reizen naar Brussel Airport.

Na ruim 1,5 uur rijden over gedeeltelijk slechte Belgische wegen kwamen we in het donker aan, maar ook 2 uur te vroeg. Op tijd aanwezig zijn, was een bewuste keuze, omdat we dan op tijd Antwerpen met zijn vertragingen voorbij zouden zijn. De wachttijd op Brussel Airport konden we nuttig besteden aan het opladen van onze telefoons ahum… (Samsung Galaxy S8 en Huawei P20) Zodat we met volle batterijen af konden reizen naar Genève. Op een beurs slurpen de foto’s en social media berichten je telefoonbatterij snel leeg.

vlucht geneve autojournalistNa ruim een uur opgevouwen te hebben gezeten in het vliegtuig komen we aan in Genève. Het mooie is dat het vliegveld direct naast de beurs ligt. Het is maar een paar honderd meter lopen van deur tot deur.

onderweg naar de beursJe merkt zelfs aan die paar honderd meter al dat je in Zwitserland bent. Geen vuiltje op de grond, maar ook al auto’s tussen het vliegveld en de beurs…

Lego BugattiVan persconferentie naar persconferentie

Eenmaal op de beurs is het een kwestie van gelijk het perskantoor opzoeken, want daar ontvangen we de tijden van de persconferenties met hun model-introducties. Elk merk heeft namelijk zijn eigen timeslot gekregen voor hun persconferenties. Ook kunnen we bij het perskantoor onze spullen kwijt en een kop koffie pakken. Veel tijd om stil te staan/zitten hebben we niet. De beurs is al een half uur open en we moeten opschieten om niet teveel introducties te missen. Dus snel een planning maken van de merken die we niet willen missen. We beginnen bij BMW.

persconferentie autobeurs TataBMW staat wel helemaal aan de andere kant van de beurs en ze beginnen al over een kwartier. Dus snel de beurs op en ons naar de andere kant begeven. Als autoliefhebber is het dan wel heel moeilijk om in één streep naar BMW te lopen. Onderweg zie je namelijk al de nieuwste modellen staan, die niet afgeschermd zijn door hekjes, niet op slot staan en waar nog niet veel mensen omheen staan “dus ideaal voor fotografie” hoor ik mijn fotograaf zeggen. Veel tijd om te stoppen hebben we echter niet, want BMW is al begonnen en dat is te merken. Een dikke rij aan journalisten, al dan niet met videocamera op statief, staan voor ons zichtveld. We wurmen ons naar een goede plek om eerst 10 minuten toekomstplannen aan te horen alvorens te mogen kijken naar het schouwspel waarbij een 5 meter hoog en 20 meter breed hi-res scherm zich opvouwt om plaats te maken voor de nieuwste BMW-modellen (330e, X3e, X5e en nieuwe 7). BMW heeft naast de nieuwe 7 Serie ook veel nieuwe Plug-In modellen. Elektrificatie is een belangrijk thema tijdens deze beurs.

BMW Plug-In modellen (2)Één spion is een half uur per auto

Na de persconferentie stroomt de stand van BMW leeg. De meeste andere journalisten begeven zich naar de volgende persconferentie. Dit geeft ons de tijd om de BMW-modellen te goed kunnen fotograferen. Nou ja, goed… het is nog een kwestie van de juiste fotografie-hoek uitzoeken en daarna wachten op het moment dat er niemand in beeld loopt en alle de deuren dicht zijn. Daarop wachten duurt vaak langer dan je gedacht, voornamelijk als “Aziatische-spionnen” bezig zijn. Zij maken van elk schroefje minimaal 10 foto’s en noteren alles wat ze opvalt. Een half uur per auto, is ze niet vreemd.

Nadat alle BMW-modellen gefotografeerd zijn, brengen we een bezoekje aan de Mercedes-Benz bar voor een kop koffie om de droge kelen te smeren, alvorens we drie andere stands bezoeken om daarna een pauze te nemen.

Mercedes-Benz bar

De fotograaf zoekt een rustig plekje op om de foto’s uit te zoeken en te bewerken. In de tussentijd neem ik een ander fototoestel in de hand mee om de vele andere primeurs te fotograferen.

Praten, lopen, fotograferen en koffie drinken

Na een hele dag fotograferen, praten met PR-managers, proefzitten in de nieuwste modellen én veel koffie drinken, begeven we ons weer naar het vliegveld. Genève staat bekend om lange wachtrijen voor de douane, daarom zijn we (wéér) twee uur van te voren ingecheckt. Om 19:00 vliegen we terug naar Brussel, weer op té kleine zitplaatsen, om uiteindelijk om 23:00 weer thuis te zijn.

terugreis Geneve Motorshow 2019

Het was een lange dag, maar we zijn er nog niet. De teksten moeten nog uitgewerkt worden en de laatste foto’s nabewerkt. Een persdag is een dag even heel druk, maar ook wel erg leuk. Veel mensen gesproken, veel auto’s gezien en veel gelopen, 22.000 stappen… We kijken alweer uit naar de volgende beurs, maar geef ons een paar dagen om alles uit te werken en om bij te komen.

Geneve Motorshow 2019 autojournalist
Onze foto’s?

Wil je de foto’s van de Genève Motorshow zien? Klik HIER voor onze uitgebreide fotoreportage. 

Ook autojournalist worden? 

Mocht je na het lezen van dit artikel het toch nog leuk vinden om anderen te informeren over de nieuwste auto’s (dus om autojournalist te worden). Stuur dan je motivatiebrief naar info@dagelijksauto.nl.

Categorieën