De Dacia Duster is al heel lang een icoon op de weg. Hét voorbeeld van hoe je niet veel geld hoeft te betalen om overal te kunnen komen. Een auto die wordt verkocht in een brede range aan uitvoeringen, waaronder een absolute basisbak met plastic bumpers en stalen velgen. Geweldig, oprecht. Nu is het zo ver: er is een volledig nieuwe Dacia Duster. Met nieuwe snufjes, looks en hopelijk plastic bumpers en stalen velgen.

Een goede achtergrond

In 2010 werd de Duster voor het eerst verkocht en in 2017 voor het eerst volledig vernieuwd. in 2022 haalde hij de titel van ‘Best verkochte SUV in Europa’. Wij snappen waarom, de goedkope berggeit rijdt onder andere overal over IJsland rond en zij weten echt wel wat een robuuste auto moet zijn.

De looks van de nieuwe Dacia Duster zijn volledig nieuw, maar wel prettig herkenbaar. De nieuwe ontwerptaal van Dacia komt goed naar voren met de essentie die duidelijk wordt gelegd op robuustheid. De kern is simpelheid in combinatie met moderne lijnen en strakke, zelfverzekerde elementen. Een auto die er in ieder geval uitziet alsof hij alles aan kan.

Rondom de auto vinden we een lijn van zwart plastic die de auto moet beschermen tegen de elementen. Met dat designelement wil Dacia de Duster ook een meer avontuurlijk uiterlijk aanmeten. Interessant is ook dar de bodembeschermers voor en achter niet geverfd zijn, maar uitgevoerd zijn in een gekleurd materiaal. Dit zorgt ervoor dat krassen dus geen invloed hebben op het uiterlijk ervan. Slim.

De binnenkant

De robuustheid van het exterieur sijpelt door naar het interieur. Het dashboard is verticaal ingericht en dezelfde vormen die we buiten vinden (zoals die van de half-afgeronde wielkasten) komen ook terug in het interieur. Dacia stelt dat het interieur van de Duster essentie brengt, samen met het gevoel dat elk onderdeel een doel heeft. Een echte no-nonsense bedoeling dus.

Dacia stelt dat bij de Dacia Duster er erg veel aandacht is besteed aan de ergonomie van het interieur. Het 10,1 inch infotainmentscherm is bijvoorbeeld 10 graden naar de bestuurder gekanteld en het stuur en de automaatpook schijnen extra ergonomisch ontworpen te zijn. Dit lijkt allemaal niet spectaculair, maar het zou wel eens erg fijn kunnen zijn voor de bestuurders.

Nieuw platform voor de Dacia Duster

Het platform van de nieuwe Duster is nieuw volgens hen. Ze vallen zichzelf daarna echter meteen in de rede door te zeggen dat de huidige Logan, Sandero en Jogger al op dit platform staan. Het is dus nieuw voor de Duster, maar niet nieuw. Het platform biedt meer interieurruimte en ook de mogelijkheid- voor een mild-hybride aandrijflijn. Die laatste is helemaal nieuw, hierover later meer.

Voor onze budget offroaders is er meer goed nieuws. Niet alleen is de bodemvrijheid de hoogste in zijn segment met 217mm, er komt een 4×4 Terrain Control versnellingsbak met vijf standen. Dit zijn:

  • Auto: de versnellingsbak kiest zelf waar het vermogen heengaat afhankelijk van snelheid en ondergrond
  • Snow: zorgt ervoor dat de ESC en antislip samenwerken om gladde ondergronden te trotseren
  • Mud/Sand: Dacia schrijft hier slechts de woorden ‘voor losse ondergronden’ bij
  • Off-Road: Deze modus is 4×4, maar nu wordt het koppel individueel over de wielen verdeeld, afhankelijk van grip en snelheid
  • Eco: koppel naar de wielen wordt zo energiezuinig verdeeld onder de wielen. Ook de airconditioning wordt meegenomen in de berekeningen van de grootste efficiëntie.

Het All Road Info System geeft tijdens het rijden allerlei handige informatie over bijvoorbeeld de zijdelinkse kanteling, hellingshoek en de vermogensverdeling. Voor de echte avonturiers kan je op de nieuwe Dacia Duster ook nieuwe dakrails vinden en het Sleep Pack is nu ook bij de Duster van de partij.

Motoropties

De Duster komt met drie motoropties, de eerste is de Hybrid 140 uitvoering. Exact dezelfde als degene die we bij sommige Renaults vinden en natuurlijk op de huidige Jogger Hybrid. Ook komt er een nieuwe Dacia Mild-Hybrid aandrijflijn met een 1.2 liter driecilinder turbomotor en een compacte elektromotor voor het ondersteunen daarvan. Deze TCe 130 uitvoering zal beschikbaar zijn met een handgeschakelde zesbak en twee- of vierwielaandrijving.

Dacia is de onbetwiste LPG-koning van de nieuwe automarkt. Ook bij de nieuwe Dacia Duster komt er dus een uitvoering met gastank. Die noemt men de ECO-G 100. Die is uitgerust met 100 liter brandstof in totaal, precies half om half. Dit zorgt voor een geschatte WLTP-range van 1300km.

Qua reguliere opties is er een heel plateau van lekkere technologische hapjes waar je uit kan kiezen. Dingen zoals cruise control en draadloze telefoonopladers. Hier springt niet iets echt uit. Wij kunnen niet vinden of we basale stalen velgen kunnen bestellen, dus dat zal de toekomst ons leren.

De Duster kan nog niet worden samengesteld, wel kan je hem bekijken op de website van Dacia.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *