De Dacia Bigster is een nieuwe SUV in het C-segment, met een vanafprijs van €31.000 en een sterke focus op ruimte, comfort en gebruiksgemak. Robuustheid is ook een van de grote pijlers, zoals Dacia na hun grote re-branding heeft aangehouden. De Bigster biedt een indrukwekkende prijs-autoverhouding op papier en is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen die ik hieronder zal uitleggen. Vanaf het voorjaar van 2025 staat het model in de showrooms, maar geïnteresseerden kunnen al eerder kennismaken tijdens de Bigster Experience Tour van 3 t/m 15 maart. Spannend!
Uitvoeringen
De Bigster komt in drie standaarduitvoeringen, elk gericht op verschillende behoeften:
- Expression: De basisuitvoering met alle essentiële functies.
- Extreme: Ideaal voor outdoorliefhebbers, met een panoramisch schuifdak, modulaire dakrails, robuuste bekleding en rubberen matten.
- Journey: Voor wie in stijl wil reizen, met luxe stoelbekleding, een semi-elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een elektrische achterklep.
Daarnaast is er tijdelijk een Launch Edition, een speciale uitvoering die volledig is uitgerust en exclusieve opties biedt, zoals de carrosseriekleur Bleu Indigo en een two-tone afwerking.
Aandrijflijnen en transmissies
De Bigster biedt diverse nieuwe en geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder:
- Mild Hybrid 140: Een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een 48V mild hybrid-systeem. Dit verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zonder in te leveren op rijplezier, zegt Dacia
- ECO-G 140: Een bekende bi-fuel benzine/LPG-motor.
- Hybrid 155: Een nieuw ontwikkelde aandrijflijn.
- Mild Hybrid 130 4×4: Speciaal voor avonturiers, met vierwielaandrijving, een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een mild hybrid-systeem. Deze aandrijflijn wordt geleverd in de Extreme-uitvoering.
Met de Bigster zet Dacia wederom een sterk en toegankelijk model op de markt, ideaal voor prijsbewuste kopers.