Vorig jaar onthulde BMW zijn nieuwste vlaggenschip: de XM. Nog geen jaar later kondigen de Duitsers het einde aan van deze uitgesproken luxe-SUV. Misschien gaat het toch de goede kant op met de wereld.

Met de XM wilde BMW eindelijk toegang tot de lucratieve markt van de luxe SUV. Concurrenten als Porsche met de Cayenne en Lamborghini met de Urus doen hier goede zaken. Omdat superrijken hun neus ophalen voor een burgerlijke BMW X7, kondigde het merk eind 2022 de XM aan. Het is het enige model van BMW, buiten de legendarische M1, die exclusief door de M-tak van het bedrijf is ontwikkeld.

Lelijk

Direct na de introductie was de BMW XM al controversieel. Dat had vreemd genoeg niet eens zozeer met de 4,4-liter V8 motor te maken, die samen met een elektromotor garant staat voor een vermogen van 653 pk. Met sportieve BMW’s is immers weinig mis, zelfs in de vorm van een SUV. Het was ook niet zozeer de uitrusting. Die was best okay voor een auto met een vanafprijs van 178.000 Euro.

Nee, de controverse lag vooral bij het uiterlijk. De BMW XM is namelijk gewoon lelijk. Een enorm gevaarte met meer onnodige lijnen dan de Batmobile. Ronduit afzichtelijk vanuit bepaalde hoeken. Niet alleen domineren enorme nieren de voorkant van de XM, alsof BMW al jaren niet meekrijgt dat niemand die mooi vindt. Nee, bij de XM worden de nieren nog eens extra geaccentueerd. De achterkant is al even erg. De smalle achterlichten zijn op zich best fraai, maar voor de rest lijkt de achterzijde gevormd door vier auto’s die op elkaar gestapeld zijn.

BMW XM achterkant

Decadent

Het experiment van BMW lijkt een kort leven beschoren. BMW heeft bekend gemaakt in 2028 al te stoppen met de productie van de XM. Sterker nog, plannen voor een volledig elektrische versie zijn compleet geschrapt. Bij de introductie werd een elektrische XM nog genoemd als topmodel voor het elektrische gamma van BMW. Een flinke aderlating dus voor het Beierse merk. De rest van de wereld kan opgelucht adem halen.

Misschien is er toch geen toekomst voor auto’s die weinig anders voorstellen dan een opgestoken middelvinger naar de rest van de wereld. Zijn enorme formaat, de overdreven hoekige lijnen en overdreven details, zijn leeggewicht van ruim 2,6 ton, zijn grote V8: alles aan deze auto schreeuwt een compleet gebrek aan respect. Als het gezegde ‘ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikken’ een auto zou zijn, dan was het de BMW XM.

We weten allemaal dat de rijken steeds rijker worden. Hiermee neemt ook de weerstand bij de overige 99,9% van de bevolking toe. Misschien laat het verdwijnen van die decadente BMW XM zien dat egoïsme niet langer iets is om uit te dragen. Laten we het hopen. Over smaak valt niet te twisten, maar voor het verdwijnen van de XM zal niemand een traantje laten.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *