Tegenwoordig zijn er steeds meer manieren om je geliefde auto zichzelf voort te laten bewegen. Meer en meer daarvan worden duurzamer. De bekende zijn natuurlijk benzine, diesel en elektrisch. We gaan kijken naar de mogelijkheden, de duurzaamheid en de bijbehorende kosten.
Benzine
Voor het gros van de wereld zijn benzine en diesel de meest bekende. Iedereen met een rijbewijs heeft wel eens een benzine of diesel voertuig gereden. Het enorme voordeel is dat de wereldwijde infrastructuur er volledig op gebouwd is. Als we hierop kunnen voortborduren kan het potentieel een stuk duurzamer zijn. Het is immers de brandstof die vervuilend is, niet de verbrandingsmotoren.
Voor sommigen ontwaakt dit een passie! Dit begint al bij het zien en horen van de mooiste modellen op de weg. Helaas hebben beide zowel benzine als diesel een nadeel, iets dat niemand ontgaan zal zijn. Benzine en diesel hebben allebei de eigenschap dat er grote schade aan de planeet wordt veroorzaakt. Dit gebeurt door het boren, verwerken, het transport naar het tankstation en als laatste natuurlijk de uitstoot van de auto’s zelf. Uiteraard zijn hier grote regels voor bedacht. Het is zelfs zo dat moderne verbrandingsmotoren met een EURO 6 certificaat, schonere lucht uitstoot dan dat erin gaat. Dit gebeurt in erg vervuilde steden zoals bijvoorbeeld Shanghai.
Hoe dan duurzaam
Helaas hebben we nog niet de technologische mogelijkheid om een andere planeet te koloniseren. Dit betekent dat we zuinig moeten zijn met hetgeen dat we hebben. Al doet het ons pijn om te zeggen. Dit betekent dat we niet allemaal met een V12 Aston Martin, of een heerlijke handgeschakelde Supra kunnen rijden zonder consequentie.
Legio bedrijven zijn hard aan het werk aan Co2-neutrale brandstoffen. Bedrijven zoals Porsche! Een klimaat neutrale brandstof of Efuel is een ingewikkeld iets. Daarom staan er enorm slimme mensen met witte laboratorium jassen aan het voorfront. 4 stappen zijn nodig voor de productie van synthetische brandstoffen.
- Energiewinning. Zo duurzaam mogelijk natuurlijk, zoals wind, water of zon
- Waterstof productie. Door water te splitsen in water en zuurstof atomen creëert men waterstof, dit proces heet elektrolyse
- Co2 opvangen. Precies zoals het er staat. Co2 wordt uit de lucht of andere bron opgevangen
- Synthese. Het waterstof en opgevangen Co2 worden door een chemisch proces samengevoegd en synthetische brandstof is een feit
Duur grapje
Dit proces is niet goedkoop. Deels omdat de gebruikte technologie erg duur is. Er is ook weinig voorraad Efuel dat drijft de prijs ook op. Op het moment kan iedereen de brandstof kopen, maar wees voorbereidt, het produceren van het spul kost op momenteel nog ongeveer 50 euro per liter! Dit is onder laboratorium omstandigheden wel te verstaan. Een andere bron geeft een veel goedkopere €4,50 aan. Een enorm verschil, geeft eigenlijk aan dat de prijzen erg onbekend zijn. Dit komt door de nieuwe techniek. Uiteindelijk is het de bedoeling om productiekosten onder €1 te krijgen. Een goed doel, we zijn daar echter nog lang niet. Dit zou iets duurder zijn dan de huidige benzine kosten maar vrij verwaarloosbaar.
Mits correct geproduceerd kan de uitstoot van synthetische brandstoffen nooit meer zijn dan het Co2-gehalte in de lucht. Hierdoor is het volledig klimaatneutraal. Misschien het mooiste is dat alle auto’s ooit geproduceerd al geschikt zijn voor deze nieuwe benzine. Het gedraagt zich niet anders dan de bekende vloeistof.
Diesel
Feit is dat diesel voertuigen al een tijdje vooruitlopen. HVO- diesel en Bio-LNG zijn al goed leverbaar. Een stuk makkelijker te produceren en goedkoper.
HVO-diesel staat voor “hydrotreated vegetable oil”. Het is diesel gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval. Mocht je ooit een auto of vrachtwagen geroken hebben en dacht toen “ruikt naar frietjes”. Ga er dan maar van uit dat dit een voertuig was die reed op HVO-diesel. Dan is er nog bio-LNG. Geproduceerd dankzij de afvalstromen van organisch, huishoudelijk afval, slib, mest of landbouwafval. Beide vormen van diesel zijn volledig Co2-neutraal net zoals de eerder benoemde synthetische benzine.
Elektrisch
Wist je dat de eerste de elektrische auto absoluut geen modern idee is? Het eerste ontwerp komt uit 1888! Gemaakt door Andreas Flocken, de Flocken electrowagen was populair onder aristocraten van de tijd maar ook bij taxibedrijven! Een andere elektrisch model kwam 10 jaar later door iemand die wellicht wat bekender in de oren klinkt. Ferdinand Porsche, juist ja die Ferdinand Porsche. In 1898 kwam hij met zijn eigen model elektrisch vervoer. In die tijd werd er eerder gekozen voor een auto met elektromotor dan een auto met een interne verbrandingsmotor.
Een strijd tussen de elektromotor en interne verbrandingsmotor ging door tot de ’20 jaren van de vorige eeuw. Zoals alle industriëlen vernieuwingen is het degene waar het meeste geld en aanhang zit die er victorieus uitkomt. Gedurende de vorige eeuw was dit duidelijk de interne verbrandingsmotor. Welke van de 2 deze eeuw gaan winnen is nog de vraag.
Ergens kunnen we dus meer spreken van een comeback van de elektromotor. Het fijne van elektrische auto’s zijn al lange tijd goed beschreven. Direct vermogen, betrouwbaar want minder draaiende onderdelen en heerlijk stil.
Lithium productie
Momenteel zijn de discussie punten van een elektrische auto vooral: “hoe milieubewust zijn ze nou echt?” het klopt dat dankzij zonnepanelen, windenergie enz. is de stroom opbrengst niet schadelijk is voor het klimaat. Maar hoe zit dat met het maken van de accu’s?
- Materiaal wordt uit een mijn gehaald: lithium, kobalt, grafiet en nikkel. Lithium is geen schaarse grondstof en het mijnen kan op erg veel plekke op aarde.
- Verscheping: eenmaal verkregen worden de ruwe grondstoffen naar een fabriek gebracht waar ze verfijnd worden.
- De verfijnde materialen gaan naar een nieuwe fabriek waar er een accu van gemaakt kan worden. Ze worden dus opnieuw verscheept
- Wanneer de accu geproduceerd is worden ze naar de autofabriek gebracht waar de fabrikant ze kan verwerken in een gekozen model.
- Als laatste wordt de gemaakte auto naar de dealer gebracht waar de klant hem op kan halen.
solid state accu’s
Toegegeven is bovenstaande samenvatting versimpeld. Alle stappen wijzen wel op een belangrijk ding. Erg milieu bewust lijkt het niet. Fabrikanten zijn zich hiervan natuurlijk goed bewust. Een zogenaamde Solid state accu zou hiervan de uitkomst kunnen zijn. Onder andere Toyota is hard aan het werk om dit idee een feit te maken.
De voordelen van een solid state accu zijn het volgend. Minder hitte productie, er kan dus efficiënter omgegaan worden met energie. Minder belasting van moeder natuur. Er zijn tot een kwart minder grondstoffen nodig om een solid state accu te maken vergeleken met een lithium ion accu. De nieuwe accu kan veel vaker opgeladen worden zonder verlies van energiedichtheid. Het product is dus duurzamer. Als laatste is het met solid state accu’s mogelijk ze een stuk goedkoper te produceren. Echter, is dit op dit moment nog niet het geval. Dit komt omdat bedrijven druk bezig zijn met de technologische ontwikkeling. Net zoals bij de synthetische brandstoffen.
Komende tijd wordt enorm interessant. Ergens herhaald de geschiedenis zich. Vorige eeuw speelde hetzelfde debacle af. Blijven we Benzine rijden, of gaan we toch volledig elektrisch? Op het moment van schrijven hebben dieselvoertuigen wellicht een streepje voor. Bio-LNG en HVO-diesel zijn al verkrijgbaar. Bovendien is de prijs gewoon zoals we gewend zijn van de brandstof. We zijn benieuwd om te zien hoe de andere benoemde technologieën zichzelf op de kaart zetten. En natuurlijk wat er nog meer komen gaat.