Officieel gaat de productie van de Chrysler 300 nog door tot het einde van het jaar. Deze week rolde echter het laatste exemplaar van de ons bekende Chrysler 300C, met een HEMI V8, van de band.

De Chrysler 300C is in Nederland altijd een vreemde eend geweest. Direct bij zijn introductie in 2004 viel de grote vierkante sedan uit de toon met het geldende modebeeld. Hierdoor verkreeg hij bijna direct een cult-status, die hij niet meer zou verliezen.

Gangsterauto

Wat wij hier kennen als de Chrysler 300C is eigenlijk de luxeversie van de Amerikaanse Chrysler 300. In Amerika is er dus een basisversie, die wij nooit hebben gehad. De auto die wij kennen, was de meest luxueuze uitvoering. Het interieur deed dan ook niet onder voor veel duurdere auto’s, zoals die van BMW en Mercedes. In Nederland werd de Chrysler 300C verkocht voor prijzen tussen de 60.000 en 100.000 Euro: flink lager dan die van de auto’s waarmee hij moest concurreren.

Dit is de allerlaatste 300C
De laatste Chrysler 300C

Tel hier zijn vierkante voorkomen bij op, compleet met enorme wielen en vaak donkere kleur, en het is niet gek dat de Chrysler 300C al snel het imago van ‘gangsterauto’ mee kreeg. In menig film en serie reed de slechterik in deze vierkante Amerikaan, iets dat alleen maar bijdroeg aan zijn populariteit in bepaalde kringen.

In zijn onderbroek

Onder de enorme motorkap vonden we een V6 of natuurlijk de beroemde HEMI V8. Voor minder dan 2,7 liter deed Chrysler het niet. De sporteditie, waarvan de laatste deze week van de band rolt, heeft een 6,4 liter HEMI V8 in het vooronder. Deze speciale editie, speciaal voor het afscheid van de 300, schiet dankzij 485 pk in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Er zijn er totaal 2.200 van gebouwd: binnen 12 uur na de aankondiging waren ze uitverkocht.

In 2011 verdween het merk Chrysler van de Europese markt. Moederbedrijf Stellantis kwam tot de domme beslissing dat de Chrysler 300C voortaan maar met een Lancia-logo verkocht moest worden. Al beperkten de aanpassingen zich tot logo’s en de grille, de 300C kwam deze klap niet meer te boven. Als Lancia Thema stond deze stoere Amerikaan volledig in zijn onderbroek. Zelfs na een update in 2014 kocht vrijwel niemand in Nederland deze stoere auto.

De laatste Chrysler 300C op de productieband
Afscheid op de productielijn

In Amerika bleef hij – als Chrysler – altijd populair. Na deze week is het echter definitief gedaan met de Chrysler 300 en de 300C. Een opvolger is er niet: de vierkante sedan met zijn grote motoren past niet meer in deze tijd van stroomlijn en elektrificatie. Stellantis kondigt aan dat de fabriek in Brampton, USA, omgebouwd gaat worden naar de productie van elektrische auto’s. Misschien dat de naam 300C ooit nog terugkomt, maar hij wordt nooit meer zo bijzonder als deze gangsterauto was.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *