Volgens Seat onderscheid de nieuwe Leon Cupra R ST zich van de concurrentie door de combinatie van topprestaties met bruikbaarheid. Dit zeggen echter de meeste autofabrikanten over hun sportieve gezinsauto’s. Tegelijk weet iedereen dat Seat onder Volkswagen valt, die zelf soortgelijke modellen heeft. Dus hoe bijzonder is de Leon Cupra R ST nu helemaal?
Alleen als stationwagen
Vanaf het moment dat Seat in 1990 volledig onderdeel van de Volkswagen Groep is geworden, is het altijd de sportieve tak van het bedrijf geweest. Toch heeft elk merk (Volkswagen, Audi, Skoda) ook eigen sportieve modellen gehad. Door slimme model-management rijden de merken elkaar niet in de wielen.
Volkswagen heeft de Golf R, Seat heeft de Leon Cupra R ST. Waar zit het verschil? De Golf R is er alleen als hatchback, de Seat Leon Cupra R ST alleen als stationwagen. Zo heeft elk merk toch zijn unieke sportieve model zonder dat ze direct de concurrentie met elkaar aangaan.
Zowel de Golf R als de Leon Cupra R ST beschikken over dezelfde 2.0 liter TSI-motor met 300pk, gekoppeld aan een zeventraps automaat en vierwielaandrijving. De opgegeven topsnelheid van 250km/u is bij beide merken gelijk. Alleen de opgegeven tijd voor optrekken van 0 naar 100km/u is anders: 4,9 seconden bij de Leon Cupra R ST tegen 4,6 seconden voor de Golf R. De Volkswagen is hier dus iets sneller, maar dat kan verklaard worden door het feit dat de Seat een stationwagen is.
Koperkleurige velgen
Zowel de Leon Cupra R ST als de Golf R beschikken over speciale bumpers, vier uitlaten en een diffuser achter, koolstofvezel details, een spoiler en grotere velgen. Beide claimen ideale gezinsauto’s te zijn, die bruikbaarheid en comfort voor het hele gezin combineren met sportieve prestaties. De hamvraag bij het kiezen ligt dus vooral bij de vraag of je een stationwagen wil of niet.
Wat de Seat Leon Cupra R ST wél heel bijzonder maakt, zijn de speciale koperkleurige details. Hoe gaaf zijn bijvoorbeeld de koperkleurige velgen? De koperkleurige accenten vind je ook terug in de logo’s en in het interieur, bijvoorbeeld in de luchtroosters, middenconsole, stoelen en het stuur. Maar die velgen, die zijn echt de bom.
Hoe bijzonder de velgen zijn, des te saaier is het kleuraanbod. Een zwart, een wit en twee kleuren grijs (waaronder eentje speciaal voor de Leon Cupra R ST), daar moet je het mee doen. De Golf R doet dit beter met ook een rood en een blauw in het programma. Blijkbaar vond Seat koperkleurige velgen opvallend genoeg en mocht er niks meer bij.
Seat geeft aan dat de Leon Supra R ST zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Echter in prestaties, uitrusting, bruikbaarheid of comfort is hij gelijk of zelfs iets minder dan zijn eigen conculega, of het moet zijn dat de Seat een stationwagen is. Waarschijnlijk ga je de verschillen met de concurrentie pas echt vinden tijdens een proefrit. Tenzij je idolaat bent van koperkleurige velgen, want dan is de Seat Leon Supra R ST sowieso de beste keus.