Honda presenteerde twee nieuwe prototypes op CES 2025. Deze modellen combineren geavanceerde technologie met Honda’s “Thin, Light and Wise” (“Dun, Licht, en Slim”) ontwerpbenadering.
Honda 0 Saloon:
Deze vlaggenschip-EV, gebaseerd op het concept van vorig jaar, heeft een sportief exterieur met een verrassend ruime binnenkant. Het wordt gebouwd op een nieuw EV-platform en biedt Level 3 autonome rijtechnologie en gepersonaliseerde mobiliteit via het nieuwe ASIMO OS. De lancering begint in Noord-Amerika, met een wereldwijde uitbreiding daarna.
Level 3
Level 3 autonome technologie, zoals in de Honda 0 Saloon, maakt volledig zelfstandig rijden mogelijk in bepaalde situaties, maar de bestuurder moet paraat blijven om in te grijpen. Dit verschilt van Level 2, waarbij de bestuurder altijd de controle behoudt, ook al is de auto deels autonoom (zoals in adaptieve cruisecontrol en lane-keeping assist).
Hoewel Level 3 indrukwekkend is, blijft het systeem beperkt in waar en wanneer het volledig autonoom kan opereren. Niet overal is het toegestaan om volledig autonome voertuigen te besturen, en veel landen hebben strengere regels voor het gebruik van dergelijke technologieën. De vraag blijft dus of de infrastructuur en wetgeving zich snel genoeg zullen ontwikkelen om de brede inzet van Level 3-autonome voertuigen te ondersteunen.
Honda 0 SUV:
Gebaseerd op het Space-Hub-concept van 2024, is de Honda 0 SUV een middelgrote elektrische SUV die de nadruk legt op ruimte en flexibiliteit. Het voertuig krijgt 3D-gyrosensoren voor nauwkeurige stabiliteitscontrole. De lancering is gepland voor midden 2026 in Noord-Amerika, gevolgd door de rest van de wereld.
Honda is vooruitstrevend, maar niet de eerste met 3D-sensoren voor wegligging. De toepassing van deze technologie in de Honda 0 SUV, samen met ASIMO OS, kan echter een interessante ontwikkeling zijn voor verbeterde voertuigstabiliteit en controle in complexe omgevingen. De combinatie van 3D-sensoren met Honda’s autonome Level 3 technologie zou de SUV in bepaalde rijomstandigheden een concurrentievoordeel kunnen geven.
ASIMO OS:
Honda’s eigen voertuigbesturingssysteem, ASIMO OS. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de ASIMO-humanoïde robot, brengt het autonome rijtechnologie en gepersonaliseerde rijervaringen naar de EV-reeks. Het systeem wordt voortdurend verbeterd via Over The Air-updates.
Ambitieuze en innovatieve stap
Het systeem combineert robotica, AI en machine learning om de rijervaring te verbeteren, met voordelen op het gebied van gemak, veiligheid en personalisatie. De implementatie zal waarschijnlijk geleidelijk zijn, en er blijven vraagtekens over de praktische toepasbaarheid, vooral door wetgeving en betrouwbaarheid in complexe verkeersomstandigheden.
ASIMO OS is een belangrijke ontwikkeling die de lat hoger legt voor zowel autonome rijtechnologie als interactieve voertuigbeleving. Het zal interessant zijn om te zien hoe het zich de komende jaren ontwikkelt, vooral wanneer de wetgeving en technologie zich verder aanpassen.
Honda’s focus op innovatie en gebruikersgerichte ontwerpen is veelbelovend, maar het blijft afwachten of de technologie de beloften zal waarmaken.
Met de Honda 0 Saloon en de Honda 0 SUV, beide gepland voor wereldwijde lancering in 2026, lijkt Honda niet van plan ons lang te laten wachten. Of dit alles daadwerkelijk werkelijkheid zal worden of slechts de The Power of Dreams blijft, zal de toekomst uitwijzen.