Al anderhalf jaar geleden schreven we dat Toyota serieus nadenkt over een handmatige versnellingsbak voor elektrische auto’s. Daar hebben we sindsdien eigenlijk niks meer van gehoord. Nu is er ineens Honda, die bij een studiemodel al een handbak in een EV hebben gebouwd.

Net als Toyota weet Honda heel goed wat autoliefhebbers willen. In Nederland is Honda niet zo heel populair, iets wat eigenlijk best vreemd is. Hoewel niet elk model van het merk even interessant is, slaan ze regelmatig de spijker op de kop. Vorige week presenteerde Honda in Japan hun versie van de toekomst van de elektrische auto.

De Honda 0 Series zit vol innovaties, van een keuze aan valse motorgeluiden tot AI-gestuurde autonomie. Boven alles wil Honda zijn elektrische auto’s vooral lichter maken. Nu het partnerschap met General Motors ten einde is, kan Honda zijn eigen accutechniek inzetten. Het gevolg is een dunner accupakket, dat een stuk minder weegt dan de huidige. Bovendien is dit accupakket steviger en veiliger. Honda laat zien dat de auto’s ook minder hoog hoeven te zijn. Dat is mooi, want buiten dat het mooier is, vermindert ook de luchtweerstand hierdoor.

Honda 0 Series

Nutteloos

Tijdens de presentatie van de Honda 0 Series lieten de technici echter vallen dat ze ook werken aan een handbak voor een elektrische auto. Sterker nog, ze hebben hem al gebouwd en hij werkt al. Het gaat hier om een echte handmatige versnellingsbak, compleet met koppelingspedaal. Blijkbaar was het niet makkelijk om dit te bouwen, maar Honda ziet er een markt voor. Het schakelen verhoogt de beleving namelijk aanzienlijk. Honda ziet de handbak als verlenging van de actieve motorgeluiden bij een EV. Nutteloos, maar wel heel leuk.

Uiteraard zijn de verschillende versnellingen niet echt, want het blijft een elektrische auto. De versnellingen zijn softwarematig ingebouwd en gekoppeld aan de geluiden die de auto maakt. We zijn erg benieuwd hoe dit voelt. Met software kun je een heleboel, dus ook de auto laten terugvallen als je verkeerd schakelt, of een boost geven als je het goed doet.

Nu heeft Toyota vorig jaar natuurlijk al een soortgelijke ontwikkeling laten zien. Tot nu toe hebben we dit niet teruggezien in een productiemodel. Het is ook maar de vraag of we een handbak ooit in een EV van Honda gaan zien. Maar het nieuws laat wel zien dat Honda, net als Toyota, niet vergeten is hoe leuk autorijden is als je kan schakelen. Iedereen die roept dat elektrische auto’s geen emotie hebben, moet het nieuws van Honda toejuichen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *