Hyundai Motor Group (met daarin Kia, Genesis en Hyundai) heeft patent aangevraagd voor een luchtweerstand verlagend systeem. Met AAS – Active Air Skirt – hoopt de bekende Koreaanse automaker voort te borduren op actieve aerodynamische technologieën.
AAS
Graag wil Hyundai, net zoals alle andere fabrikanten zichzelf onderscheiden. In dit geval door een systeem te ontwikkelen specifiek ontworpen voor snelheden vanaf 80km/h. Volgens het merk moet AAS ook werken op extreem hoge snelheden. Hyundai noemt zelf meer dan 200km/h.
Wanneer een voertuig zich met een dusdanige snelheid verplaatst worden dingen zoals steentjes al snel een projectiel. Om ervoor te zorgen dat de auto langere tijd gebruik kan maken van het systeem heeft Hyundai het gemaakt van rubber. Volgens hen maakt dit het robuuster en daardoor dus duurzamer.
Werking is als volgt. Vanaf de genoemde 80km/h gaat een soort “rok” in werking. Deze “rok” zorgt voor een vermindering in turbulente lucht bij de banden. Opvallend is dat volgens de Hyundai groep, door enkel de voorzijde van een voertuig te voorzien van het systeem er al verschil te zien is. Volgens het merk zelf komt dit doordat het E-GMP platform – waar elektrische producten van zowel Hyundai Kia en Genesis op gebouwd worden – al een vlakke ondergrond hebben. Iets wat aerodynamica verbeterd.
Actieradius
Het is geen geheim dat luchtweerstand en elektrische auto’s hand in hand gaan. Een lagere luchtweerstand zorgt direct voor een betere actieradius. De luchtweerstand wordt ook wel de CW-waarde genoemd.
Als de CW-waarde lager is betekent dit dat de auto of ander object zich makkelijker door de lucht snijdt. In het geval van auto’s betekent dit dat de actieradius toe kan nemen zelfs met een kleiner accupakket. Hyundai zelf geeft het voorbeeld van hun IONIQ 6. Volgens de WLTP-test zou deze met een accupakket van 77,6 KWh tot 614km bereik hebben. Let wel, deze laboratorium tests zijn vaak wat optimistische vergeleken met de echte wereld.
Verbetering van efficiëntie
Men hoeft geen redacteur van Dagelijks Auto te zijn om te beseffen dat een efficiënte auto fijner in gebruik kan zijn. Dit kan als gevolg hebben dat de auto stabieler op de weg ligt en de bestuurder minder last heeft van bijvoorbeeld windruis.
We zijn benieuwd naar de toekomst, verdere ontwikkeling en toepassingen van dit systeem. Wanneer we definitief uitsluitsel kunnen geven dat het ook echt werkt zoals bedoeld leest u dat natuurlijk op Dagelijksauto.nl.