We kennen Hyundai natuurlijk allemaal van hun betrouwbare vierwielers. Maar de uitdaging ligt voor het Zuid-Koreaanse bedrijf misschien wel in een andere sector, namelijk het thuisbezorgen van bestellingen. En nog wel met een bezorgrobot, gebouwd op het modulaire PnD platform. Buiten het feit dat deze robot 4 wielen heeft, zijn er weinig overeenkomsten met hun huidige auto modellen.

Waarom?

Hyundai zet in eerste instantie in op compleet autonome roomservice in luxe residenties. Normaal gesproken wordt er roomservice besteld en wordt dit even later keurig afgeleverd door het personeel. De ‘nutteloze’ meters die het personeel maakt om de bestelling af te leveren moet een robot ook kunnen. Het vervoeren van voedsel of producten door robots is namelijk niks nieuws. In verschillende restaurants in binnen- en buitenland is dit een beproefd concept.

Buiten intern transport, wil Hyundai zijn robots inzetten voor de zogenoemde ‘Last mile delivery’ in steden. Hierdoor worden deze robots onderdeel van de openbare weg. Dit zal in het begin even wennen zijn en dan voornamelijk de combinatie met en communicatie tussen de huidige weggebruikers en deze nieuwkomers.

Het luikje gaat open en de bestelling wordt afgeleverd.

Techniek

De robot heeft vier individueel aangedreven wielen. Daarnaast is het mogelijk om de hoek hiervan te veranderen afhankelijk van de gewenste rijrichting. Deze manier van sturen wordt ook wel omnidirectioneel rijden genoemd.

Daarnaast heeft elk wiel geïntegreerde demping. Hobbels worden geabsorbeerd zonder dat je bestelling door de opslagruimte in de robot vliegt. Voor het detecteren van obstakels maakt de robot gebruik van zogeheten LiDAR scanners en verschillende camera’s. Dit, in combinatie met omnidirectioneel rijden, maakt de robot erg flexibel in onder andere het ontwijken van obstakels. De sensoren en camera’s die in dit soort robots zitten zijn tegenwoordig ook te vinden in moderne auto’s. De informatie die de auto’s (en in de toekomst wellicht ook robots) verzamelen wordt gebruikt om de kunstmatige intelligentie te verbeteren.

Privacy

Er is de laatste tijd veel te doen omtrent de privacy van onder andere videodeurbellen en andere apparaat waarbij mensen ongevraagd worden vastgelegd. Het is vaak onbekend wat er met deze beelden gebeurt en dat vinden veel mensen onprettig. De robot scant voortdurend zijn omgeving om bijvoorbeeld obstakels te ontwijken en mensen in een lift te detecteren. Deze beelden zijn privacy gevoelig en het is onbekend hoe mensen gaan reageren als dit soort toepassingen op grote schaal worden uitgerold.

De robot neemt deel aan het verkeer.

Toepasbaarheid

De robots leveren het bestelde product of voedsel af tot aan de voordeur. Hij controleert of er iemand open doet en past vervolgens zijn boodschap op het scherm aan door de leeftijd van de klant in te schatten. De robot opent het luikje en voilà daar ligt de bestelde kip piri piri te wachten.

Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar is het ook realistisch en praktisch mogelijk in een gemiddelde woonwijk of flatgebouw?

Om zich naar een verdieping te verplaatsen, moet ook de robot de lift nemen. Hij laat aan de lift weten op welke verdieping hij staat te wachten en de lift stopt even later netjes op die verdieping. Mocht de lift al vol zijn, wacht de robot netjes op de volgende beschikbare lift.

Het grootste nadeel van dit concept is dat niet alle liften geschikt zijn voor deze manier van communiceren. De lift moet namelijk in verbinding staan met het netwerk waarop de robot is aangesloten. Hierdoor is het in veel flatgebouwen en appartementencomplexen (nog) niet mogelijk om de ‘Last mile delivery’ toe te passen, aangezien deze liften (en natuurlijk ook toegangsdeuren) gedateerd zijn of niet over deze communicatie methode beschikken.

De toekomst

Uiteindelijk zijn er dus nog wel wat hobbels te nemen alvorens we deze robots in het straatbeeld tegenkomen. De vraag is ook in hoeverre Hyundai dit concept verder uit gaat werken. Zeker gezien de moordende concurrentie in de ‘Last mile delivery’ markt. Feit blijft wel dat Hyundai hiermee een mooi ontwikkelingsplatform heeft, waarbij we de opgedane kennis zeker terug gaan zien in toekomstige modellen!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *