I.C.E is Engelse afkorting en staat voor: Internal Combustion Engine. Interne verbrandingsmotor dus. In een tijd waarin alles zuiniger moet zijn, zijn er wel nog merken die ervoor kiezen een interne verbrandingsmotor te plaatsen. Hoewel steeds minder vaak voorkomend. Toch zien we de laatste tijd we steeds meer merken terug gaan naar het bewezen concept. Soms worden motoren juist groter, terwijl deze eerder juist alleen maar kleiner werden.

Volkswagen

Zijn we eerlijk, dan bekennen we dat het Volkswagen is die deze lijst tot leven geroepen heeft. Een aantal jaar geleden riep de Volkswagen groep dat ze een astronomische hoeveelheid geld gingen investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Uit die investering is bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en Cupra Born gekomen.

Nu blijkt dat klanten niet zoveel elektrische auto’s kopen als aanvankelijk gedacht. Om die reden gaat de Duitse groep schuiven met de centjes. Geld dat eerst naar de ontwikkeling van elektrische auto’s ging gaat nu naar de interne verbrandingsmotor. Dan hebben we het over bijna 60 miljard euro. Wat er komen gaat weten we nog niet. Ergens hopen we op een nieuwe Volkswagen Phaeton met toch nog een lekkere dikke W12.

Ferrari

Wat houden we toch van de Italianen. Tegenwoordig is een natuurlijk aangezogen motor zeldzaam. Ferrari kiest ervoor om in de nieuwe Ferrari Dodici Cilindri, een 6.5 liter V12 te plaatsen. “Dodici” betekent gewoon: twaalf. Maar zoals met alles in het Italiaans, klinkt het veel beter. “Testarossa” betekent ook maar gewoon: “Rooie Kop”. 

Zouden klanten van de 812 Competizione boos zijn? Kijk je naar de cijfers dan zie je dat Ferrari dezelfde motor gebruikt heeft als het zéér gelimiteerde voormalige vlaggenschip. 830 pk uit een 6.5 liter V12 zonder turbo of hybride, gewoon puur natuur. De enige concessie die gedaan moest worden is dat de motor minder lawaai mag maken. Daar had het merk uit Maranello een antwoord op. Het exterieurgeluid wordt vermindert, het cabinegeluid word juist meer. Van alle fabrikanten kan Ferrari met trots zeggen dat ze het meest verdienen per verkochte auto. Ongeveer €92.000 euro winst per verkochte “Purosanque”. Dat betekent overigens “puurbloed” en is ook de naam van de eerste SUV van het merk.  Al noemen ze het niet zo.

Cosworth

Het Engelse Cosworth is al jaar en dag een begrip onder de autofanaat. Ze maken onder andere Formule 1 motoren en zeer gespecificeerde motoren voor productieauto’s. Aston Martin zal vast niet onbekend klinken. De met Red Bull racing ontwikkelde, absurde en absurd dure Aston Martin Valkyrie misschien ook niet. Ook dit wonderschone apparaat krijgt een V12 zonder turbo’s of compressor, wel is er een hybridesysteem van de partij. Het feit dat de auto op de openbare weg mag is niks anders dan wonderbaarlijk. Voor mensen die totaal van het padje zijn heeft Adrian Newey ook de Valkyrie AMR Pro. Die is niet meer straat legaal, sterker nog het Britse merk gaat met de AMR PRO vanaf 2025 meedoen met de 24 uurs race van Le Mans. Zo sterk is het vertrouwen in de auto.

Een ander voorbeeld van de genialiteit van cosworth, Gordon Murray (ontwerper van onder andere de Mclaren F1) de beste man heeft tegenwoordig zijn eigen automerk. Gordon Murray Automotive. De auto’s hebben als doel om perfecte rijdersauto’s te zijn. Alle auto’s gebouwd door het bedrijf krijgen een door Cosworth ontwikkelde V12. 4.0 liter, geen turbo, geen compressor, geen hybride. De motor is zowel de snelst toeren-makende V12 ooit, en de motor met de hoogste toeren voor een productiemotor. De pret houdt pas op bij 12.100 toeren. Op testbanken, en zonder vliegwiel laat de 4.0 liter een versnelling van 52.000 toeren per seconden zien. Al is dat laatste meer een geinig feitje dat je vrienden verteld in de kroeg.

Bugatti

Etoire Bugatti zei ooit: “als het vergelijkbaar is, dan is het geen Bugatti.” Dat moet de huidige CEO van het bedrijf, Matte Rimac onthouden hebben. We vragen ons af of hij peentjes gezweet heeft tijdens het voorstel. Gelukkig heeft hij het bestuur kunnen overtuigen dat een Bugatti bijzonder moet zijn. Generiek voldoet niet, om die reden is het bedrijf hard bezig met het ontwikkelen van een V16. Weliswaar met hybride “hulp” alsof dat nodig zou zijn. Het plaatsen van een V16 is altijd al een erg zeldzaam iets geweest. We zijn dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat. De motor van de Bugatti Tourbillon heeft evenveel vermogen als de originele Veyron. Met hybride assistentie wordt dat opgekrikt naar 1800pk.

Subaru, Mazda en Toyota

We kijken even naar Japan voor het einde van onze lijstje. Daar hebben drie grote merken ook aangekondigd te blijven werken aan hun iconische interne verbrandingsmotoren. Tot groot genoegen autoliefhebbers wereldwijd.

Mazda heeft de Wankelmotor niet uitgevonden, dat was een Duitser Felix Wankel. De japanners hebben het principe wel eigengemaakt met auto’s als de Mazda RX-7. Tegenwoordig is de wat vreemde motorconfiguratie niet meer weg te denken bij het merk. We waren dan ook ontzettend enthousiast te horen dat ze door gaan met de ontwikkeling ervan. Hopelijk met een spirituele opvolger van de RX-7. We gaan even duimen. Het ziet er in elk geval goed uit, het merk heeft al een Mazda 3 en CX-30 met een 2.5 liter grote motor aangekondigd. De grotere motor wordt geen wankelmotor. De aanpassing gebeurt in het slagvolume van de bestaande 2.0 viercilinder Skyactiv motor.

Een boxermotor en Subaru gaan hand in hand. Net zoals Porsche die hun motor achterin hangt (welke ook boxermotoren zijn). Tegenwoordig is de Europese markt voor Subaru erg klein. De meeste zaken worden gedaan in Japan en Amerika. We zijn hoopvol dat er met nieuwe koolstof neutrale motoren weer een vlammetje aangewakkerd word. Een vlammetje waarmee er misschien een nieuwe Impreza WRX STI komt? Een aankondiging van het merk laat zien dat de boxer in de toekomst voornamelijk gebruikt gaat worden als aggregaat.

De grootste van de drie bedrijven, Toyota. Ze gaan lekker door met het ontwikkelen van de lijnmotor. Eentje die in het verleden voor een groot succes gezorgd heeft. Natuurlijk springen er nu auto’s zoals de legendarische Supra of de iconische GR Yaris in gedachten. Het doel van de samenwerking van de drie bedrijven is al een beetje benoemd maar draait allemaal om houdbaarheid. Ze willen niet dat de verbrandingsmotor verdwijnt. Daarom werken ze allemaal hard aan het behoudt ervan. Misschien dat de geliefde verbrandingsmotoren gebruikt gaan worden om energie op te wekken. Wellicht om de auto zelf aan te drijven. Of op een andere brandstof gaan lopen dan de bekende benzine of diesel technologie. Hoe dan ook zijn we erg blij te zien dat de handen in een gesloten worden. Daar gaat iedereen beter van worden.

Het is immers nooit de verbrandingsmotor die heeft gezorgd voor vervuiling. Het is de brandstof die er verbruikt wordt. Dat er een verandering in de autowereld moet komen is duidelijk. We worden erg enthousiast van alle berichten die we zien over het behoudt van de verbrandingsmotor, en hopen dat die op wat voor manier dan ook nog een lang leven gegund is.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *