Kennen we het Engelse merk Ineos nog? Het is een jong automerk dat utilitaire auto’s maakt die doen denken aan de originele Land Rover Defender. Nu is Ineos een klein bedrijf in een lastige markt. Tijd om het roer om te gooien, aldus CEO James Ratcliff.
Terug naar de basis
De eerste Ineos Grenadier was een “back to basics” voertuig. Het resultaat was een beetje een kruising tussen een originele Land Rover Defender en een Mercedes G-klasse, maar dan in een moderner jasje. Net als Peugeot, dat ooit begon als een bedrijf dat zaagbladen produceerde, heeft ook Ineos een verrassende oorsprong. Zo is Ineos in 1998 opgezet als een chemiebedrijf dat verscheidene chemicaliën en oliën verwerkte.
In 2017 kwam het idee in een kroeg om de automotive sector in te gaan. De Grenadier is dan ook vernoemd naar de pub in Londen waar het idee bedacht is. Het ontwerp werd pas met de wereld gedeeld in 2020. Ineos Automotive presenteerde het ontwerp van de Grenadier, een voertuig geïnspireerd door klassieke 4×4’s, maar met moderne technologieën en veiligheidsvoorzieningen. De productie werd gepland in een nieuwe fabriek in Bridgend, Wales, en later in Hambach, Frankrijk, na de overname van een voormalige Smart-fabriek van Mercedes-Benz.
Kijken naar de toekomst
Begin dit jaar kondigde Ineos de Fusilier aan, bedoeld als een volledig elektrisch broertje van de Grenadier. Een maand geleden waren er al twijfels over het plan, maar nu heeft Ineos een flinke koerswijziging aangekondigd: ze willen zich nu hoger in de markt positioneren. Dit betekent slecht nieuws voor de onlangs aangekondigde elektrische Fusilier. Dat project wordt geschrapt. De reden is dat Ineos de huidige markt voor elektrische auto’s te grillig vindt. Eigenlijk is het dus nog een merk dat zich terugtrekt van de elektrische automarkt.
In een gesprek met Autocar legt Ineos-topman James Ratcliffe de koerswijziging uit. Het oorspronkelijke idee achter de Grenadier was om in te springen op een ‘gat in de markt’ door een robuuste terreinauto aan te bieden voor een schappelijke prijs. Inmiddels is het volgens Ratcliffe duidelijk dat Ineos’ toekomst ligt in het hogere segment, met extra dure gepersonaliseerde edities van de Grenadier. Hiervoor heeft het bedrijf zelfs het personalisatieprogramma Arcane Works opgezet.
Minder focus op aantallen en meer op winst per voertuig, dat is de nieuwe strategie. En in die strategie past een kleiner elektrisch model als de Fusilier niet, dus die plannen worden voorlopig in de ijskast gezet. Oftewel, het Engelse bedrijf gaat volledig voor luxe en winst met hun grote jongen Grenadier. Het is alsof je besluit je speelgoedauto’s te ruilen voor een collectie van op maat gemaakte, peperdure miniatuur Rolls-Royces.