Op de Tokyo Autosalon weet Toyota stevig de aandacht op zichzelf te vestigen met drie verschillende GR concepten. De bZ4X GR Sport en de Yaris GR MN zijn twee sportieve modellen van bekende namen. Het derde concept heeft is echter een stuk mysterieuzer, de Toyota GR GT3 Concept. Deze lage lange GT3 racer is ondanks de matzwarte kleur een opvallende verschijning gezien het niet lijkt op een bekend model van Toyota. Daar zit wellicht een reden achter, want het doet ons opvallend veel denken aan een ander Japans conceptmodel, de Mazda RX-Vision. Kan het zijn dat Toyota en Mazda samen de Mazda RX-9 hebben ontwikkeld?
De Toyota versie van de Mazda RX-9?
Om te beginnen moet de focus eerst liggen op de Toyota GR GT3 Concept. Toyota Gazoo Racing heeft deze agressief ogende racer ontwikkeld voor het GT3 kampioenschap. Echter, heeft het in tegenstelling tot andere fabrikanten eerst de race auto ontwikkeld om daarna de productieauto te produceren. Er komen dus in gelimiteerde oplage, diverse exemplaren van op de weg. Het opvallende hieraan is dat de GR GT3 concept geen herkenbare kenmerken heeft van andere Toyota modellen. De vorm is weliswaar sportief met de cockpit achterin geplaatst, maar het lijkt niet op een Toyota Supra. Waar het model wel op lijkt is een conceptauto dat zijn debuut al in 2015 maakte, de Mazda RX-Vision.
Het ontwikkelen van een nieuw model is tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend meer als vroeger. De kosten liggen hoger dankzij verschillende veiligheids- en emissie eisen. Het samen ontwikkelen van een model en daar de kosten van te delen komt dan ook steeds vaker voor. Toyota is hier wellicht het meest actieve merk in van allemaal. De samenwerking wordt momenteel aangegaan met BMW, Subaru, een half dozijn aan Suzuki’s en jawel, Mazda. Het eigenzinnige merk uit Hiroshima kan het niet langer veroorloven om de Mazda 2 zelf te ontwikkelen en kiest voor een gerebadgede Toyota Yaris Hybrid.
De belofte van sportieve Mazda’s
Mazda heeft al enkele jaren als hoofdkenmerken een sportief rijgedrag en veiligheid. Daar is met de Mazda 6 concept uit 2020 ook de speculatie van achterwielaandrijving bijgekomen. De nieuwe sedan van Mazda zou hiermee in de voetsporen treden van de Alfa Romeo Giulia. Een tegenovergestelde richting van BMW dat juist sinds kort zich meer focust op voorwiel- en vierwielaandrijving. Ook dit kan als een hint gezien worden dat de Toyota GR GT3 en de Mazda RX-9 dezelfde basis delen. Waar de Toyota Supra niet zonder de hulp van BMW zou bestaan, is Mazda waarschijnlijk een betere partner voor het volgende model.
Het gerucht gaat dat de Mazda 6 en een productieversie van de RX-Vision beide in 2022 moeten uitkomen. De gedachte dat beide modellen allebei met achterwielaandrijving komen is niet zo vreemd. Waarom zou je immers als klein merk alleen maar gebruik maken van deze aandrijflijn voor één model? Om de kosten hiervan te verdelen over meerdere modellen zorgt al voor een kostenbesparing. Dit is echter niet genoeg voor Mazda om de hoge kosten van een nieuw platform eruit te halen. Het is daarom een logische keuze om de kosten hiervan te delen, met bijvoorbeeld Toyota.
De feiten op een rij
Oké, misschien ben je nog niet helemaal overtuigd. Dat kan, het conceptmodel van de Mazda RX-Vision is immers al uit 2015 en lijkt niet 1 op 1 op de Toyota GR GT3. Echter, kunnen conceptauto’s nog een enorme metamorphose doorgaan. Kijk maar naar de Amerikaanse versie van de Honda NSX, de Acura Advanced Concept uit 2007 en de Honda NSX Concept uit 2012, een flink verschil toch?
Wat de RX-Vision en de GR GT3 wel met elkaar gemeen hebben is het volgende;
– Allebei achterwielaandrijving
– Wielbasis en plaatsing cockpit
– Een bestaande connectie van samenwerken tussen beide merken
– Een historie met het delen van kosten op een project
– Sportiviteit als eigenschap van het merk
De tijd zal het leren of deze voorspelling correct is, of even fout is als onze Mustang Mach-E 1400 Pikes Peak. Maar wat vinden jullie? Laat het weten door te reageren op dit artikel.