Elon Musk

Deze week ontplofte er een Tesla Cybertruck voor het Trump-hotel in Las Vegas. Hoe zeer Tesla ook gezorgd heeft voor de acceptatie van de elektrische auto, steeds vaker klinkt weerstand tegen het merk. Betekent dit dan toch het einde van Tesla?

Wie vaker artikelen van me leest op deze site, weet dat ik altijd kritisch ben geweest op Tesla. Hoewel de auto’s van het merk slimme stukken techniek zijn en het merk bijna in zijn eentje gezorgd heeft voor de elektrificatie van het Westerse wagenpark, was er altijd iets dat mij tegenstond. De manier waarop Tesla zich naar buiten liet zien, naar journalisten, naar ontevreden klanten en naar concurrenten was niet okay.

Morren

In de afgelopen tijd kwam dit allemaal in een stroomversnelling. Sinds Elon Musk Twitter heeft gekocht, wisselen de nieuwsberichten zich in hoog tempo af. Goed voor ons, want wij hebben altijd wat om over te schrijven. Musk die losgaat over de vrijheid van meningsuiting en dan kritische X-gebruikers bant, Musk die minister wordt in de nieuwe regering van Trump, Musk die een racistische politieke partij ophemelt in een Duitse krant: het is elke dag weer wat nieuws.

Tesla Cybertruck

De afgelopen weken merken we dat het sentiment rond Tesla verandert. Mensen beginnen te morren. Ooit was Tesla het paradepaardje van verduurzaming, van vooruitgang en voor de toekomst. Nu verschijnen er openbare oproepen op social media om geen Tesla meer te kopen. Eigenaren worden negatief benaderd. Met als dieptepunt een aanslag van een auto van Musk tegen een hotel van Trump – waarbij gezegd moet worden dat de constructie van de Cybertruck erger heeft voorkomen.

Ik heb het me eerder afgevraagd, maar nu wordt dat gevoel sterker: heeft Elon Musk eindelijk de grens bereikt? Gaat het innovatieve Tesla ten onder aan zijn oligarchische leider? Wordt het rijden in een Tesla net zoiets als het rijden in een Mercedes net na de Tweede Wereldoorlog? Of blijft men het merk Tesla los zien van DOGE-minister Musk?

Verkoopcijfers

De verkoopcijfers van Tesla laten zien dat het risico reëel is. Voor het eerst sinds 2015 verkocht Tesla wereldwijd minder auto’s dan het jaar ervoor. Eerlijk is eerlijk, de daling was iets meer dan 1 procent, maar toch. Er was een flinke groei voorspeld. Ondertussen is Tesla bijna ingehaald door BYD, die bijna evenveel elektrische auto’s verkocht als Tesla. Hiermee noteerde het Chinese bedrijf een groei van 12 procent.

Tesla Model 3

De verkopen van de populaire Model 3 en Model Y dalen flink, terwijl er bij de minder populaire Tesla’s geen groei te zien is. Ongetwijfeld sloot Tesla het jaar met zwarte cijfers, maar dat zegt niet alles. Al in april bleek uit een onderzoek van Reuters dat EV-rijders in Europa Tesla links laten liggen vanwege de uitspraken van Musk. Sindsdien zijn deze uitspraken alleen maar radicaler geworden. Oproepen om Tesla te boycotten worden luider.

Het wordt interessant om te zien hoe dit zich gaat ontwikkelen, zeker als Trump eenmaal weer president is van de Verenigde Staten. Laten we hopen dat Musk niet het einde van Tesla betekent. Dan heb ik altijd nog iets om over te schrijven.

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. Eric Noort schreef:

    Musk die een racistische politieke partij ophemelt in een Duitse krant. Hiermee doelt u ongetwijfeld op de AfD. Hoe u er bij komt, dat dit een racistische partij zou zijn, is mij een raadsel. Lijkt mij een onterechte vorm van framing. Misschien handiger om u in het vervolg bezig te houden met autojournalistiek i.p.v. met politieke uitlatingen die een journalist, als onpartijdig geacht medium, niet past.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *