De overheid is de afgelopen jaren druk bezig geweest om ons in de elektrisch auto te krijgen. Vanwege de klimaatdoelen die op Europees niveau gesteld zijn, is elektrisch rijden nodig om deze doelen te behalen. De elektrische auto wordt van alle kanten gepromoot. In aanschaf door het verstrekken van subsidie, in gebruik door vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
Kostprijs stroom enorm gestegen
Maar toen kwam de energiecrisis. Iedereen weet dat de gasprijs het afgelopen jaar enorm is gestegen. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft hier fors aan bijgedragen, en het einde van de oorlog is nog niet in zicht. De kostprijs van stroom is gekoppeld aan de gasprijs, omdat veel elektriciteitscentrales nog op gas werken. De productiekosten van stroom zijn dus gestegen. Vergelijk je de kostprijs van één kilowattuur van een jaar geleden met de huidige prijs, dan zie je een stijging van gemiddeld 25 eurocent naar gemiddeld 77 eurocent.
Elektrisch rijden duurder geworden
Deze stijging maakt het rijden van een elektrische auto ineens fors duurder. Sterker nog, het laden van een elektrische auto is duurder geworden dan het tanken van een benzine auto. Althans zo concludeert De Telegraaf vandaag. Op basis van de verbruikscijfers van de ANWB hebben zij berekeningen gemaakt. Heb je een elektrische auto, dan ben je voor een ritje van 100 kilometer een bedrag van € 16,00 aan laadkosten kwijt. In een gemiddelde benzineauto kost een dergelijk ritje minder dan 15 euro.
Andere voordelen
Met de huidige benzine- en dieselprijzen was het natuurlijk een heel prettig argument dat je voor veel minder geld je auto weer ‘vol had getankt’, in dit geval dus met stroom. Dit ligt nu dus wat anders. Maar de elektrische auto heeft nog steeds voordelen. Denk aan lagere onderhoudskosten om er veel mindere draaiende delen in de auto aanwezig zijn die slijten. Denk aan de motorrijtuigenbelasting die je als elektrische rijder (nog) niet hoeft te betalen. En voor de leaserijders, een lagere bijtelling. Hoewel lage laadkosten nu een argument is wat minder hout snijdt, zijn er dus nog voldoende andere argumenten waardoor het rijden van een elektrische auto nog steeds interessant is.
Tips om te besparen
Wie creatief denkt, kan nog steeds besparen. Laadt je thuis op de oprit op, dan betaal je het hoge tarief van gemiddeld 77 eurocent per kWh. Interessant is om te kijken wat je kwijt bent bij een openbare laadpaal. De gemiddelde tarieven bij deze palen liggen nu nog rond de 36 eurocent per kWh. Daarmee bespaar je dus de helft op je laadkosten. En twijfel je over de aanschaf van zonnepanelen? Dan is dit misschien wel het juiste moment om ze op het dak te leggen. Met deze panelen wek je je eigen stroom op welke je direct kunt gebruiken om je auto op te laden. Laden kost je dan geen cent, buiten de aanschaf van de panelen natuurlijk.
Conclusie
Kijk je enkel naar de laadkosten, dan is de elektrische auto minder interessant dan voorheen. Maar gelukkig zijn er andere argumenten die nog steeds in zijn voordeel spreken. Elektrisch rijden is wat ons betreft dan ook zeker nog interessant!
Als je zo klakkeloos dit artikel van de telegraaf overneemt dan kan ik deze site niet serieus nemen.