Kia en moederbedrijf Hyundai zijn bezig de leiding te pakken in de race om elektrisch rijden. Op de autoshow in LA presenteren beide bedrijven hun laatste wapenfeit. Twee dikke SUV concept cars vertellen het Amerikaans publiek: jullie toekomst is elektrisch.
Kia Concept EV9
Na de succesvolle EV6 komt Kia nu met een grote elektrische SUV. Op de autoshow van LA toont Kia de Concept EV9, die een duidelijk beeld geeft van wat het Zuid-Koreaanse merk voor ogen heeft. SUV’s zoals de EV9 vinden gretig aftrek bij het Amerikaanse publiek, dus de keuze voor deze auto is niet gek.
De Concept EV9 staat op het globale E-GMP platform van Hyundai. Op deze bodem met accu’s heeft Kia een ruime SUV met drie zitrijen gebouwd. Opvallend is de terugkeer naar een vierkant uiterlijk met scherpe, rechte lijnen. Het ontwerp kenmerkt zich door een groot glasoppervlak en tegendraads scharnierende achterdeuren zonder b-pilaar voor een open ontwerp.
De Kia Concept EV9 is 100% elektrisch. Hij mist bijvoorbeeld een traditionele grille, wat de auto direct een futuristisch uiterlijk geeft. De opvallende lampen dragen hier ook aan bij. De enorme 22-inch wielen met hun opvallende ontwerp geven de auto een robuuste uitstraling, al laten ze de EV9 ook wel op een speelgoedautootje lijken. Het zal ons benieuwen of we deze velgen bij het productiemodel gaan terugzien.
Het interieur van de EV9 is al even opvallend met een bijzonder opvallend gevormd stuur en een compleet ontbrekende middenconsole. Alle informatie wordt getoond op een breed beeldscherm van 27 inch achter het stuur – een flinke trendbreuk met de enorme televisies die tegenwoordig in de middenconsole zitten. Ook hier draait alles om ruimte met lichte tinten en open ruimtes.
SEVEN / Hyundai IONIQ7
Moederbedrijf Hyundai presenteert op dezelfde motorshow een soortgelijke auto onder het merk IONIQ: de SEVEN. Dit is feitelijk de IONIQ7 die we begin dit jaar al aankondigden. Ook hier zien we een grote vierkante SUV, al lijkt de SEVEN dichter bij een productiemodel dan de Kia EV9.
Ook hier draait alles om gebruik van ruimte. De beide portieren openen ook hier van elkaar af om een enorme opening te vormen voor het instappen. De vlakke vloer is slechts gevuld met drie rijen stoelen, die zo uit een kunstgalerij lijken te komen.
In de SEVEN kun je lang zoeken naar een vreemd gevormd stuurwiel. Hyundai gaat bij deze concept een stapje verder en heeft het stuur compleet weggelaten. Hyundai zet duidelijk in op autonoom rijden. Tot die tijd is de auto te besturen met een wegklapbare joystick.
Opvallend aan de SEVEN, of conceptstudie voor de IONIQ7, is de achterkant. De afgekapte achterkant doet denken aan shooting brakes zoals de Ferrari Breadvan en de Cobra Daytona. Een lichtband loopt helemaal over de achterruit heen, iets wat we eerder hebben gezien bij de Kia e-Soul.
Ook de SEVEN staat op het E-GMP platform van Hyundai. De auto’s die we nu al kennen op dit platform blinken uit in actieradius en mogelijkheid tot snel laden. Met een 350kW-lader is snel laden bij deze nieuwe modellen ook geen probleem: volgens Hyundai laadt de accu van 10 naar 80% in slechts 20 minuten. Met een volle accu kun je tot 485 kilometer ver rijden. Het is duidelijk dat Kia en Hyundai vol inzetten op elektrisch rijden.