De kilometerheffing is een heet hangijzer. Vanaf 2030 gaat de Nederlandse regering deze manier van belasting innen voeren. In principe verdwijnt hiermee de houderschapsbelasting (wegenbelasting in de volksmond). Ook al is het nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met de provinciale opcenten. In basis zorgt de nieuwe regeling echter voor betalen naar gebruik. Klinkt eerlijk toch? Niet helemaal, de kilometerheffing is ten diepste eigenlijk oneerlijk.
Hoe zit het?
Uit onderzoek van PR-bureau ‘Tijd voor Publiciteit‘ komt naar voren dat de invoering van de kilometerheffing zal zorgen voor grote verschillen in kosten voor autobezitters. Nu klinkt dat logisch, hoe meer je rijdt, hoe meer je moet betalen. Helemaal eerlijk. Feit is echter dat het verschil niet zozeer tussen de automobilist gaat, maar per regio flink kan oplopen. Dataspecialist Frank Breukelman, van bovengenoemd PR-bureau, onderzocht namelijk in welke provincie mensen het meest de auto pakken. In zijn onderzoek komt naar boven dat met name de autobezitters in de noordelijke en oostelijke provincies er slecht vanaf komen.
De berekening
Breukelman gebruikte als data een middenklasser benzineauto tussen de 1251 en 1350 kilogram. Op basis hiervan rekende hij uit wat de autobezitter dan per jaar aan wegenbelasting kwijt is op dit moment. Dit zette hij tegenover de uitkomsten van de kosten voor rekeningrijden, waar Breukelman uitgaat van een conservatieve 8 cent per kilometer. Om deze kosten door te kunnen rekenen zocht hij uit wat de gemiddelde jaarlijkse afstand is die autobezitters per provincie afleggen. Verassing; voor acht van de twaalf provincies liggen de kosten hoger dan in de huidige situatie het geval is.
Kilometerheffing per provincie
Flevoland komt er in deze berekening het slechtse vanaf. Voor de Flevolander gaat gelden dat, na de invoering van rekeningrijden, zij jaarlijks bijna €190,- per jaar meer moeten gaan betalen. In de huidige situatie betalen zij namelijk €728,- aan wegenbelasting. Voert de regering de kilometerheffing in, dan loopt dit bedrag op naar € 914,80. Zij rijden dan gemiddeld ook het meeste aantal kilometers, namelijk 11.435.
Mensen in Zuid-Holland gaan er dan juist weer op vooruit. Daar ligt gemiddelde aantal kilometer namelijk op 8.261 per jaar. Inwoners van Zuid-Holland kijken dan ook tegen een besparing op van ruim €111,-. Aan wegenbelasting zijn zij namelijk €772,- kwijt op jaarbasis. De invoering van rekeningrijden zou gemiddeld voor hen echter uitkomen op €660,88.
Waarom is het dan oneerlijk
Dit heeft alles te maken met het nodig hebben van de auto. Het autobezit onder jongeren in de randstad daalt sowieso al. Met name omdat zij voldoende alternatieven hebben. Zij kunnen veelvuldig gebruik maken van deel mobiliteit. De afstanden tussen belangrijke zaken als winkels, school en werk zijn geregeld ook kleiner, waardoor er minder kilometers nodig zijn, of deze gemakkelijk op de fiets kunnen. Volgens Breukelman wringt hier dan ook de schoen. Hij geeft (terecht) aan dat gebruik van de auto, bij invoering van de kilometerheffing, een keuze zou moeten zijn. Voor veel mensen in de provincie is dit het echter niet. De afstanden zijn daar groter en alternatieven zijn nauwelijks, of minder voor handen. Met name bijvoorbeeld het openbaar vervoer kent daar een veel minder goede dekkingsraad. Volgens Breukelman is het daarom “van groot belang dat de overheid rekening houdt met deze geografische verschillen en overweegt hoe de kilometerheffing op een eerlijke manier kan worden toegepast, zodat de lasten niet onevenredig op bepaalde groepen vallen.”
Zelf kijken hoeveel je meer gaat betalen met de invoering van het rekeningrijden? Breukelman maakte een interactieve kaart.
Headerfoto en kaart via Tijd voor Publiciteit
Dag Jan,
Dankjewel voor je reactie. Je snijdt inderdaad wel een goed punt aan. Ondertussen is het ook zo dat auto’s steeds zwaarder worden, dus die 1251 categorie waarmee gerekend wordt is redelijk realistisch. Feit blijft wel dat voor de meeste mensen de kilometerheffing een stuk duurder zal uitvallen, ook voor jou in dit geval. Zoals de plannen er nu liggen, gaat het gewicht een minder grote rol spelen dan in de huidige regeling. Hoe alles er precies uit gaat zien, dat blijft koffiedik kijken. De verwachting blijft echter dat het duurder zal worden, zonder dat de burger een goed alternatief heeft voor de auto, met name in de provincie.
Arjan
Alle respect voor Frank Breukelman, maar rekenen met gemiddeldes per provincie zegt helemaal niets. Misschien wel voor de belastinginner maar niet voor de automobilist.
Met mijn benzine auto van 824KG rij ik 20.000km per jaar en betaal in Limburg 4×63=252€ per jaar. Met rekeningrijden wordt dit 20.000×0.08=1600€. Om met mijn auto even duur te zijn mag ik maar 252/0.08=3150km rijden.
Een auto van 1200KG betaald nu 543€ en gaat die ook €0.08 per KM betalen?
Buiten de stad is de auto nog steeds nodig, OV is daar heel vaak geen optie.
Nogmaals, Frank Breukelman heeft iets berekend waar niemand iets aan heeft. Ja, Groen-Slinks zal dit gaan gebruiken om te melden dat het wel mee gaat vallen met rekeningrijden.