Nu kunnen we dit verhaaltje beginnen met een geschiedenisles over de Supra, maar een beetje autoliefhebber weet allang waarom deze zo legendarisch is. Toen de vorige generatie Toyota Supra een hoofdrol speelde in de eerste The Fast and The Furious-film, was deze al bijna uit de showrooms verdwenen. Fans hebben Toyota 18 jaar lang gesmeekt om een opvolger… en nu (2019) is hij er eindelijk! De Toyota GR Supra.
Samenwerking met BMW
Zelfs voor een merk als Toyota is het moeilijk en kostbaar om een sportwagen vanaf het eerste idee te ontwikkelen. Om deze reden is Toyota een aantal jaar geleden naar BMW gestapt. Onderhuids heeft de nieuwe Toyota Supra dus veel weg van de nieuwe BMW Z4. Zo komt de 3-liter zes-in-lijn-motor direct uit de BMW-fabriek, met Duitstalige stickers en al. Ook het onderstel komt rechtstreeks uit Duitsland.
Toch is de Toyota Supra niet zomaar een BMW met Toyota-logo’s: dit is een heel eigen auto. De carrosserie is geheel van Toyota en gebaseerd op de extreme FT-1 conceptwagen die Toyota in 2014 presenteerde. De Supra heeft veel weg van deze concept, al is hij wat minder extreem. De spitse neus, de lange motorkap en het “double bubble”-dak zijn gebleven. Ook wordt de lage, brede body aan de achterkant gecompleteerd door een unieke duckspoiler, een knipoog naar de grote spoiler op de vorige generatie Supra.
Pure sportwagenprestaties
De Supra mag dan onderhuids BMW-techniek hebben, de Japanners hebben er een heel eigen auto van gemaakt. De Supra is veel meer een pure sportwagen dan de grand-tourer die BMW van de Z4 heeft gemaakt. De motor produceert 340pk (500Nm) en lanceert je in 4,3 seconden naar 100km/u. De topsnelheid is begrensd op 250km/u. Dit is de snelste (ongemodificeerde) Toyota die je kan kopen.
Officieel heet de nieuwe Toyota de GR Supra, waarbij GR staat voor Gazoo Racing. Het aluminium blok draagt bij aan een bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling, waardoor de achterwielaandreven Supra zelfs in de snelste bochten volledig beheersbaar blijft. De stijfheid van de Supra is hoger dan die van de legendarische Lexus LFA. Het geluid uit de uitlaten bezorgt iedere autoliefhebber in de wijde omtrek kippenvel. De Supra doet geen enkele poging te verhullen dat je hier met een onvervalste sportwagen van doen hebt.
Helaas is de Toyota GR Supra alleen leverbaar met een achtertrapsautomaat, die eventueel te bedienen is middels peddels achter het stuur. Hoewel dit een zeer goede en snelschakelende automaat is, is het jammer dat er geen handmatige versnellingsbak te krijgen is. Dit is des te vreemder als je weet dat BMW wel een handbak aanbiedt op de Z4.
Twee legendarische uitvoeringen
Binnenin de GR Supra is ook duidelijk dat het een sportwagen betreft. Een achterbank is geheel afwezig. Het uitzicht naar achter is minimaal en ook opzij moet je om de dikke raamstijlen heenkijken. Verwacht echter geen spartaans-sportwagen interieur: dit is wel degelijk ook een auto voor de lange afstanden.
Er zijn twee uitvoeringen te krijgen: de Legend en de Legend Premium. Het enige verschil tussen deze twee is de bekleding en de geluidsinstallatie. Bij Toyota geen lage basisprijs met eindeloze optiepakketten. Standaard is de Supra uitgerust met onder andere 19-inch velgen, LED-verlichting, parkeersensoren en achteruitrijcamera en adaptive cruise control. In het interieur krijg je een lederen stuurwiel, verwarmbare en verstelbare stoelen alcantra of lederen bekleding en dual-zone klimaatcontrole. Op het 8.8-inch infotainmentscherm vind je een versie van i-Drive van BMW.
Kleur en prijs Toyota GR Supra
De Supra is verkrijgbaar in zeven verschillende kleuren, waaronder felrood, knalgeel en blauw. Voor de allereerste klanten was er de Toyota GR Supra A90 Edition in een speciale kleur grijs. Hiervan kwamen er echter maar 90 naar Europa en deze zijn allemaal al uitverkocht. Wil je zelf de legendarische Supra ervaren: hij is verkrijgbaar bij de Toyota-dealer voor een vanafprijs van € 81.995,-.