De coronacrisis is nu echt uitgebroken en als we de autoverkoopcijfers er op naslaan, dan heeft dit een effect op de autoverkopen. Maar dat klopt niet! Iedereen heeft het over autoverkoop, maar ze bedoelen registraties. In maart 2020 zijn er 23,4% minder auto’s afgeleverd (en geregistreerd) dan in maart 2019.
Waardoor komt dat?
Diverse media schrijven over een verkoop-terugloop vanwege corona, dat de autoshowrooms minder bezoekers krijgen. Dat klopt wel, maar er zit altijd een na-ijleffect in de auto-afleveringen. Er zijn maar enkele auto’s die de ene week verkocht worden en de andere week afgeleverd. Dat zijn de voorraadauto’s die precies aan de eisen voldoen (qua kleur en opties) en ook nog eens snel geleverd moeten worden. Dat zijn er weinig.
De meeste maart-afleveringen zijn dan ook van orders van vóór de corona-tijd. De echte coronareactie wordt pas de aankomende maanden zichtbaar. En de reden waarom er toch minder auto’s afgeleverd zijn in maart is: er waren minder auto’s beschikbaar.
December 2019 werd corona voor het eerst geconstateerd in China. China een land dat diverse auto-onderdelen levert. Bij PSA komt ongeveer 20% van de nieuwe auto-onderdelen uit China. Deze konden op een gegeven moment niet meer geproduceerd en geleverd worden omdat de fabrieken stil gelegd werden. Maar omdat er wel wat voorraad aan onderdelen bij de assemblagefabrieken ligt én doordat er auto’s op voorraad staan, kon er nog steeds geleverd worden. Al is dat een paar maanden later, dus maart, wel wat minder dan normaal. Incomplete auto’s worden niet afgeleverd, en daarom minder afleveringen.
Piek komt nog
De echte piek vanwege de uitbraak van het corona-virus moet dus nog komen. Dat zal dan wel een neerwaarts gerichte piek zijn, met een sterk verminderd aantal afleveringen, vanwege een minder geschreven autocontracten. De autobedrijven houden hun hart vast. Er worden ontslagen verwacht bij de verkoopafdeling van autobedrijven.
Leasemaatschappijen geven sturing aan de markt
Leasemaatschappijen kunnen daarbij sturing geven in deze tijd. Het eerste signaal heeft mij al bereikt, dat een grote Nederlandse leasemaatschappij geen orders meer plaatst… Dat wordt door de autobranche, terecht, gezien als een extra verzwaring van de toch al moeilijke omstandigheden. Werkplaatsomzet loopt terug (gemiddeld nu 30%) en autoverkoop is nog sterker teruggevallen. Leasemaatschappijen zijn de grootste afnemer van nieuwe auto’s, en als zij de orders niet plaatsen, dan vallen er geheid extra bedrijven om.
Blijf dus alstublieft de auto-orders plaatsen en voer het onderhoud uit!
De autobezitters en berijders hebben nu de tijd om de auto weg te brengen, doe dat dan ook! Alleen dan komt de autobranche minder gehavend uit deze rottijd.