We weten al dat de Lexus UX 250h eraan gaat komen en wel met een nieuwe generatie van de zelfopladende hybride aandrijflijn van Lexus.
Hybride aandrijflijn
Zoals we weten zitten er in de modellen van Lexus de zelfopladende hybride aandrijflijn. Een aandrijflijn die een erg laag verbruik op zijn naam mag zetten. In de UX komt er een nieuwe generatie, namelijk de 4e al. Deze generatie zorgt voor een zo laag verbruik dat de UX de minste emissie produceert in zijn segment. En dat zónder stekker en zónder berperking in de actieradius (lees: accuradius)! Een groot gedeelte van de rit rijdt de UX 250h tot 50% van de tijd op elektriciteit.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Electric Vehicle Mode
De nieuwe aandrijflijn is voorzien van voorwielaandrijving of E-FOUR-vierwielaandrijving. De UX 250h wordt voortbewogen door de voorste elektromotor bij lage snelheden of langzame acceleratie. Of te wel, Electric Vehicle Mode.
Wanneer dit een vierwiel aangedreven UX 250h betreft dan springt er een tweede elektromotor bij. Voorwiel of vierwiel aangedreven maakt voor de uiteindelijke techniek niet uit. Ze verbruiken dan beide geen brandstof en produceren geen emissies.
Dynamisch, soepel en snel
Wanneer je met een hogere snelheid rijdt met een Lexus wordt ervoor gezorgd dat de benzinemotor ingeschakeld wordt. Dit gebeurt volledig onmerkbaar, zodat je rustig door kunt rijden. Heel dynamisch en soepel dus, maar ook de acceleratie is zeker niet verkeerd! Bij een snellere acceleratie assisteert de elektromotor de 2.0 benzinemotor. Hier merk je uiteraard ook helemaal niks van. Deze techniek zorgt voor een subliem rijplezier i.c.m. een laag verbruik en lage uitstoot.
Stekker? Niet nodig
Een stekker is bij Lexus niet nodig. Bij de vorige generaties van de hybride aandrijflijn was dit al zo, maar met de 4e generatie is deze techniek weer meer verfijnd. Tijdens het remmen of wanneer de voet van het gaspedaal wordt gehaald begint de techniek met het opladen. De energie die vrijkomt wordt opgeslagen in een grote hybride batterij. De hybride gaat mee met de volledige levensduur van de Lexus. Hoe weten ze dat? Nou heel simpel. Er zijn namelijk al meer dan 60 miljard kilometers gereden met de hybride Luxes modellen. Daarnaast is er natuurlijk wel garantie op de hybride batterij. Dit betreft vijf jaar of tot 100.000 kilometer. Uiteindelijk heb je met deze techniek dus geen stekker meer nodig! Erg handig, gebruiksvriendelijk en toch schoon op pad.
Bijna 20 jaar aan de top
In midden jaren 90 ontwikkelde Lexus zijn eerste hybride motor. Sinds 2005 presenteerde Lexus haar eerste premium hybride auto en dit werd wereldwijd gepresenteerd. De auto die gepresenteerd was, was de SUV RX 400h. Door het succes van de hybride modellen zijn er in totaal al meer dan 1,4 miljard van verkocht. Tot op heden biedt Lexus in Europa 9 verschillende hybride modellen aan. Stuk voor stuk hun eigen karakter, maar allemaal met dezelfde techniek. Een bekend model is de CT 200h.
Amper gebruikerskosten en slijtage
Naast het rijplezier in de Lexus UX 250h biedt hij ook lage gebruikerskosten in combinatie met een hoge restwaarde. Dit komt doordat de zelfopladende hybride technologie net zo lang meegaat als de auto. Ook is de slijtage laag en zo blijft de restwaarde ook hoog. Zoals hiervoor is vermeld is de slijtage laag, maar hoe komt dat? Er is namelijk een hybride regeneratieve remsysteem aanwezig. Hierdoor slijten de remblokken en- schijven minder snel. Heb je 90.000 kilometer gereden met je Lexus? Dan hoef je de remschijven zelden te vervangen. De remblokken daarentegen worden vaak slechts maar één keer vervangen. De hogere bandenspanning en de goede gewichtsverdeling zorgt er bij de Lexus UX 250h in ieder geval voor dat er minder bandslijtage optreedt.
De Lexus UX 250h en de toekomst
Je kunt flink besparen op het onderhoud met de UX 250h. De UX 250h heeft namelijk geen koppeling. De startmotor en de dynamo zijn geïntegreerd in het hybride systeem. Deze hebben geen onderhoud nodig en hoeven ook niet vervangen te worden. Dat is wel goed nieuws, toch? Maar dat is niet het enige. Als je opzoek gaat naar de distributieriem kan je lang zoeken. Deze zit er namelijk niet in en dat is zeker een voordeel. Een distributieriem moet na een periode vervangen worden, maar deze heeft plaats gemaakt voor een ketting. De ketting is onderhoudsvrij en hoeft de komende jaren ook niet vervangen te worden. Een trotse eigenaar van een UX 250h kan de komende vijf jaar ongeveer €1.500.- besparen. Dat is even lekker meepakken!