Weinig mensen die een praktische auto zoeken, zullen uitkomen bij Lotus. Het Britse merk biedt momenteel vier modellen aan, maar dit zijn allemaal sportwagens. De Lotus Evora, die sinds 2008 wordt gemaakt, is hiervan de meest praktische. Naast de al bestaande Evora GT410 Sport komt Lotus nu met de Evora GT410 (dus zonder Sport), die meer gericht is op dagelijks gebruik.
Extra comfort
Volgens Lotus is de Evora GT410 niet alleen rijker uitgerust dan de GT410 Sport, maar ook nog eens enkele duizenden Euro’s goedkoper. Helaas leggen ze niet verder uit hoe dat kan. Verwacht echter niet dat het een supercomfortabele, extreem rijk uitgeruste luxe-auto wordt: veel van de standaarduitrusting is al jaren standaard op veel goedkopere auto’s uit het normale segment.
Neem bijvoorbeeld airconditioning, een achteruitrijcamera of een infotainmentsysteem met navigatie en Apple CarPlay: niet echt zaken die heel innovatief zijn. Toch is het fijn dat deze van de optielijst zijn verdwenen en standaard zijn op de Lotus Evora GT410. Ze maken het rijden immers wel wat aangenamer. Lotus lijkt extra enthousiast op het inbouwen van een DAB digitale radio: een primeur voor Lotus, alsof het iets heel bijzonders betreft.
Toch zit er wel een gedachte achter deze wijzigingen. De Lotus Evora is natuurlijk een sportwagen en ondanks dat de Evora al de minst hardcore racer was uit de line-up maakt de nieuwe uitrusting van de Evora GT410 meer een GT: een grand tourer. Geen auto voor op het circuit en ritjes naar een autoshow, maar een sportwagen voor lange ritten en dagelijks gebruik. Een auto die je echt kan gebruiken, zeg maar.
Dit blijkt bijvoorbeeld uit de aangepaste achterklep met een groter glasoppervlak, zodat het zicht rondom wordt verbeterd. Of de toevoeging van armsteunen en opbergvakken. Het is nog steeds geen auto om de kinderen mee naar school te brengen, maar het maakt de Lotus Evora GT410 wel geschikt voor ritten waar je niet direct een sportwagen voor zou pakken.
Lichtgewicht
De comfort-verhogende zaken zorgen er niet voor dat de Evora GT410 een tam wagentje wordt. Dit is nog steeds een sportwagen om U tegen te zeggen. De 3,5 liter V6 komt oorspronkelijk van Toyota maar daar blijft weinig origineels van over. Als Lotus er klaar mee is, zit er onder andere een supercharger op en produceert hij 410pk.
Zoals het Lotus betaamd weegt de Evora GT410 geen grammetje teveel: slechts 1361 kilo. Dit maakt een gewicht/pk-verhouding waar de meeste auto’s alleen maar van kunnen dromen. Met de Lotus Evora GT410 zit je dan ook vanuit stilstand in 4,2 seconden op 100km/u. De topsnelheid is maar liefst 298km/u, en dat dus met airconditioning en armsteunen!
De echte kracht van Lotus is natuurlijk het weggedrag, en dat is met de Evora niet anders. Je vliegt ermee door bochten alsof de grip van de banden oneindig is. Deze auto is gemaakt voor het pure rijden. Weg met alle elektronische kindermeisjes waar auto’s tegenwoordig mee volgebouwd zijn, terug naar het echte rijden. Maar dan wel met een paar comfortverhogende zaken in het interieur, zodat ook deze ultieme rij-machine helemaal mee kan doen in het nieuwe decennium.