Afgelopen voorjaar schreven wij over de prijsverhoging van de de Lynk & Co 01. Het abonnement om de auto te bezitten werd toen plotseling verhoogd met zo’n honderd euro, niet erg chique. De klanten waren uiteraard ‘not amused’ over de verhoging, maar ook over de communicatie van het Zweedse bedrijf. Ze hadden de optie om de auto’s over te nemen, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie, je sluit namelijk niet voor niks een abonnement af. Met de nieuwe Lynk & Co 02 kunnen ze gelukkig weer met een schone lei beginnen.

Lynk & Co 01

Zoals de naam al doet vermoeden is dit het eerste en tot nu toe enige model van Lynk & Co. De 01 is in Nederland enkel beschikbaar met een 1.5-liter plug-in hybride aandrijflijn. Hiermee kan je in theorie 75 kilometer volledig elektrisch rijden. Tijdens onze Lynk & Co 01 rijtest kwamen we in praktijk dicht bij deze theoretische actieradius, petje af! Wat betreft de kleur is het alleen mogelijk om te kiezen tussen blauw en zwart. Lekker overzichtelijk toch? Gelukkig komen er na de facelift van de 01 meer kleuren beschikbaar en valt er dus echt wat te kiezen.

De Lynk & Co 01 voor de showroom van het Chinees-Zweedse automerk.

Tegenwoordig is het abonnement dus duurder geworden en is de deal van €679 per maand minder aantrekkelijk dan voorheen. Gelukkig staan er genoeg tweedehands exemplaren te koop voor een aantrekkelijke prijs. Op autoscout24 staan momenteel ruim 1100 exemplaren te koop. De goedkoopste staat nu voor net iets minder dan €20.000 online. Alhoewel het eigenlijk een aftreksel is van de Volvo XC40, heb je veel meer gespreksstof tijdens een verjaardag als je kunt vertellen dat je in een Lynk & Co 01 rijdt.

Lynk & Co 02

Blijft het dan bij dat ene model? Nee, er is een tweede onderweg en die draagt de naam ’02’. Zelfs Tesla is nog creatiever in het verzinnen van namen dan Lynk & Co. De Lynk & Co 02 is een compacte, volledig elektrische cross-over en deelt veel met de Volvo EX30. Zo komt er een variant in Nederland die zeer waarschijnlijk dezelfde aandrijflijn heeft als de EX30. De motor op de achteras levert maximaal 272 pk en de energie wordt opgeslagen in een 69 kWh (bruto) batterijpakket. Al deze gelijkenissen zijn natuurlijk niet toevallig, het Chinese Geely is eigenaar van beide automerken.

De eerste impressie van de Lynk & Co 02.

Het moet nog maar blijken of er ruimte is voor nog een elektrische cross-over op de Nederlandse automarkt. Geely concurreert onder andere met zichzelf en heeft met Volvo, Polestar, Zeekr, Smart en Lynk & Co genoeg ijzers in het vuur. Wat betreft de prijs zit je gunstiger bij Lynk & Co dan bij Volvo. De 02 heeft in Nederland een vanafprijs van €35.995. Helemaal niet gek voor een elektrische middenklasser. Voor de Volvo EX30 met dezelfde specificaties tel je al gauw ruim €43.000 neer. Qua prijs wordt de Lynk & Co 02 dus aantrekkelijk, maar over het uiterlijk valt te twisten. Gelukkig is dat smaak!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *