Resto-modding, het moderniseren van klassieke auto’s, heeft nu ook de jaren 80 bereikt. Modellen zoals de Mercedes-Benz 190E en Porsche 928 zijn opnieuw uitgebracht in beperkte oplagen tegen hoge prijzen. Ook de Maserati Biturbo, een ondergewaardeerde Italiaanse sportwagen uit die tijd, krijgt een upgrade dankzij het Italiaanse bedrijf Modena Automobili. Het bedrijf wil met de Biturbo hetzelfde bereiken als Singer doet met klassieke Porsches: een moderne, exclusieve versie creëren van een vergeten icoon.
Het basismodel dat Modena Automobili gebruikt is een Maserati Biturbo uit 1983. Dit specifieke model die gebruikt is voor de eerste restomod heeft veel tekenen van ouderdom: de lak is versleten, er is roest en de bekleding is sterk gebruikt. Hoewel de motor mogelijk niet meer werkt, maakt dat voor Modena Automobili niet uit, aangezien ze de originele motor vervangen door een moderne 3.0-liter twin-turbo V6-motor van de Maserati Ghibli S, met een indrukwekkend vermogen van 500 pk. Dit zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 285 km/u, wat ver boven de mogelijkheden van het oorspronkelijke model ligt.
She’s got the look
Naast de nieuwe motor en de automatische achtversnellingsbak krijgt de Biturbo ook esthetische en aerodynamische upgrades. De iconische rechthoekige koplampen blijven behouden, maar zijn nu voorzien van LED-technologie. Daarnaast heeft de wagen bredere wielkasten en een diepere voorbumper, wat een robuustere uitstraling geeft. De achterkant is iets controversiëler; het oorspronkelijke ontwerp blijft herkenbaar, maar krijgt een bredere look met verlengde zijpanelen en een spoiler, die naar verwachting de aerodynamica verbetert.
Hoewel de auto nog in ontwikkeling is en het eerste prototype nog moet worden gebouwd, is het plan om 33 exemplaren van dit model, genaamd de MA-01, te produceren. De prijs per auto zal boven de €500.000 liggen. Of er genoeg kopers zijn voor deze exclusieve en dure herinterpretatie van de Biturbo, valt nog te bezien. Hoewel het model onbekend en ondergewaardeerd is, zou de typische jaren-80 stijl jonge verzamelaars kunnen aanspreken.